آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کشف خمره‌های سفالی در رودبار و تالشان/مرمت بخش شرقی قلعه رودخان آغاز شد

کشف خمره‌های سفالی در رودبار و تالشان/مرمت بخش شرقی قلعه رودخان آغاز شد

در حفاری‌های گاز روستای فیلده رودبار گیلان،‌ دو خمره سفالی بزرگ کشف شد اما به دلیل مشکلات اداری گمانه‌زنی در این منطقه متوقف شده‌است. در این میان مسئولان میراث فرهنگی از اختصاص بودجه برای مرمت بخش شرقی قلعه رودخان نیز خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روستای فیلده رودبار در گیلان با داشتن بقعه تاریخی در مرکز روستا و همچنین درختان چنار پلاک‌گذاری‌شده با عمر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال یکی از شاخص‌ترین مراکز تاریخی‌مذهبی شهرستان رودبار به‌شمار می‌آید که پژوهش‌های باستان‌شناسی و شناسایی بیشتر آثار و پیشینه تاریخی آن نقش مؤثری در معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های استان دارد.

کاوش‌های انجام شده در این منطقه با یافته‌هایی همچون تنورهای سفالی، اجاق، سفال‌هایی با کاربرد روزمره، کوره پخت آجر، فضاهای کارگاهی آهنگری با جوش کوره و سرباره  همراه بود. این یافته‌ها نشانگر تخصص‌های موجود در ادوار مختلف است.

حدود یک ماه پیش طی عملیات حفاری شرکت گاز در این منطقه، دو خمره پیدا شد. با پیدا شدن این خمره‌ها، ناظر میراث فرهنگی خواستار توقف عملیات حفاری و صدور مجوز حفر یک گمانه اضطراری ۲ در ۲ در محل پروژه گازرسانی را اعلام کرد. در این راستا پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز مجوز لازم را صادر کرد اما تاکنون این مهم محقق نشده‌ است.

ولی جهانی (سرپرست معاونت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان) در این باره به ایلنا گفت: تاکنون گمانه زنی انجام نشده‌ چراکه اینگونه به نظر می‌رسد که پیمانکار قبلی که از سوی اداره گاز در منطقه مشغول به کار بود، به دلایلی نتوانسته کار خود را ادامه دهد و پیمانکار جدید کار خود را در منطقه آغاز کرده که آن هم درگیر امور اداری است. از این رو فعالیت حفاری گاز در منطقه متوقف شده است. تا زمانی که مشکلات اداری رفع نشود نمی‌توانیم گمانه زنی را آغاز کنیم چراکه باید مسیر پروژه را به اداره گاز اعلام کنید و کار مشترک را در پیش بگیریم.

او با اشاره به آنکه طی یک ماه گذشته در دو نقطه از استان گیلان شاهد پیدا شدن خمره‌های سفالی بودیم، اظهار داشت: حدود  ۲۰ روز قبل در روستای فیلده رودبار و بخشی از تالشان (غرب استان گیلان) چند خمره سفالی پیدا شد. در روستای فیلده شاهد دو خمره بزرگ هستیم که خالی هستند. برای آنکه بتوانیم مسیر را آزاد کنیم از پژوهشگاه میراث فرهنگی درخواست مجوز کردیم اما به دلیل مشکلات اداری، گمانه زنی انجام نشده‌است. از این رو نمی‌دانیم این خمره‌ها مربوط به چه دوره‌ای‌ست اما احتمال می‌دهیم مربوط به دوره اسلامی باشد.

خمره‌های کشف شده خالی هستند

جهانی تصریح کرد: در تالشان نیز براساس گزارش‌های مردمی از کشف چند خمره سفالی اطلاع پیدا کردیم که کارشناسان میراث نیز صحت آن را تایید کردند. این خمره‌ها نیز خالی بودند. طی ۲۰ سال گذشته تمام خمره‌های کشف شده خالی بودند و هیچ سکه‌ای کشف نشده‌ است.

او که دانش‌آموخته باستان شناسی وهنر است، ادامه داد: بیشتر این خمره‌های سفالی که در جلگه گیلان پیدا می‌شود برای نگهداری ترشیجات و مایعات مورد استفاده قرار می‌گرفتند و خمره‌هایی که در ارتفاعات کشف شده‌اند، برای نگهداری حبوبات مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اختصاص اعتبار۵۵۰ میلیون تومانی برای مرمت قلعه رودخان

سرپرست معاونت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در ادامه از اختصاص۵۵۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای مرمت بخش شرقی قلعه رودخان خبر داد و گفت: بخش شرقی قلعه رودخان که سال‌ها به دلیل تخریب‌هایی که متوجه آن بود، بسته باقی ماند و مورد بازدید قرار نمی‌گرفت، با اعتباراتی که در دستور مرمت میراث فرهنگی گیلان قرار گرفت تا دو ماه آینده مرمت و بازگشایی خواهد شد.

به گفته  جهانی، مرمت اضطراری روی آثار بخش شرقی قلعه رودخان که شامل قراول‌خانه‌ها و دیوارهای مستحکم قلعه می‌شود انجام خواهد شد. باید توجه داشت که قلعه رودخان، منطقه صعب‌العبور است و بیشتر مصالح آن از طریق چهارپایان از فاصله دو هزار متری از پایین دست به سمت قلعه آورده می‌شود و این امر کار مرمت را با کندی روبه رو ساخته است.

طی دو ماه آینده، مرمت اضطراری روی آثار بخش شرقی قلعه رودخان که شامل قراول‌خانه‌ها و دیوارهای مستحکم قلعه می‌شود انجام خواهد شد

دژ رودخان یا قلعه حسامی نام قلعه‌ای است متعلق به دوره سلجوقیان که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای زیبای رودخان ساخته شده و ۲٫۶ هکتار مساخت و ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۱۵۰۰ متر دارد. دژ رودخان در ۳۰ کیلومتری شهر فومن است. برخی از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب‌ها به ایران دانسته‌اند. این دژ با ارزش تاریخی که دارد بنابر ساختار، معماری و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی، در ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ خورشیدی، به شماره ۳/۱۵۴۹ در فهرست آثار تاریخی و ملی ثبت شد.

کد N1919985

وبگردی