آفتاب

علاقه‌مندی وزیر امور خارجه لهستان برای سفر به ایران

علاقه‌مندی وزیر امور خارجه لهستان برای سفر به ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان در آخرین دیدار خود با مقامات لهستان با وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، رامین مهمانپرست در این ملاقات ضمن برشمردن سیر مناسبات و تاریخ روابط دو کشور، گزارشی از اقدامات خود در طول ماموریت چهار ساله برای توسعه مناسبات سیاسی، تجاری و فرهنگی دو کشور ارائه کرد.

وی به زمان ورود خود به ورشو و حجم مبادلات ۵۰ میلیون دلاری آن اشاره و گفت که با تلاش‌های صورت گرفته و با توجه به ظرفیت‌های موجود، این رقم در دو سال اولیه به ۲۴۰ میلیون دلار رسید و روابط اقتصادی دو کشور افزایشی چهار برابری را تجربه کرد.

وی افزود: حضور هیات‌های مختلف اقتصادی از جمله هیات صد نفره تجار و بازرگانان لهستانی به تهران به ریاست معاون وزیر امور خارجه در پیش از امضای برجام و همچنین تبادلات بعدی بین دو کشور نشانگر علاقمندی طرفین به این همکاری‌‌‌ها بوده است.

سفیر ایران در ورشو به برخی دیدارهای مقامات دو کشور از جمله دعوت از آندژی دودا رئیس‌‌‌‌جمهور لهستان و وزیر امور خارجه این کشور به تهران و متقابلا دعوت از رئیس مجلس شورای اسلامی به ورشو اشاره کرد. 

پیگیری برگزاری کمیسیون مشترک، تبادلات دانشگاهی و دانشجویی، همکاری‌های بانکی و پولی و همچنین همکاری‌های استانی از دیگر موضوعات مطروحه بود. 

مهمانپرست ابراز اطمینان کرد با توجه به ظرفیت‌های موجود از جمله انرژی و گاز می‌‌‌توان حجم مبادلات را به یک میلیارد یورو رساند.

یاتسک چاپوتوویتز، وزیر امور خارجه لهستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از تلاش‌های سفیر ایران در ورشو و همچنین مجموعه سفارت در پیگیری و بسط همکاری‌‌‌‌‌های دوجانبه، به روابط دیرین دوجانبه اشاره و ظرفیت‌های کار را بسیار زیاد خواند. 

وی با اشاره به برگزاری بزرگداشت هفتادمین سالروز ورود پناهجویان لهستانی به ایران در خلال سال‌های جنگ جهانی دوم در سال گذشته در تهران، از مهربانی و توجه ملت ایران به این موضوع قدردانی کرد. 

وزیر امور خارجه لهستان با اشاره به اهمیت ایران در منطقه، بر اشتیاق خود برای سفر به تهران تاکید و به دعوت‌های متقابل طرف لهستانی از مقامات کشورمان از جمله نشست آب و هوایی کاتوویتسه در آذرماه ۱۳۹۷ و رئیس مجلس به ورشو اشاره کرد.

چاپوتوویتز از ایده همکاری‌های دانشگاهی و همچنین تبادل مردم دو کشور نیز استقبال کرد.

در پایان این دیدار، سفیر کشورمان با تاکید بر ادامه و توسعه همکاری‌‌‌‌‌ها، خواستار نقش فعال‌تر لهستان به عنوان عضو اتحادیه اروپا و همچنین عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل شد.

کد N1919357

وبگردی