آفتاب

بررسی نقش سرعت در تصادفات رانندگی

بررسی نقش سرعت در تصادفات رانندگی

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک این پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: هر چه سرعت خودرو بالاتر می‌رود زاویه دید راننده کمتر می‌شود.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، سرهنگ مسعود جبارزاده، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک این پلیس گفت: هر یک کیلومتر افزایش سرعت تنها 36 ثانیه در زمان راننده صرفه‌جویی می‌کند ولی احتمال تصادف منجر به مرگ را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

جبارزاده در همین رابطه افزود: هر چه سرعت خودرو بالاتر می‌رود زاویه دید راننده کمتر می‌شود؛ یعنی هنگامی‌که فرد کنار خودرو در حالت بی جنبشی ایستاده‌،  180 درجه به گوشه و کنار تسلط دارد. وقتی پشت فرمان می‌نشیند این زاویه به 110 درجه کاهش می‌یابد و وقتی سرعت خودرو به 200 کیلومتر در ساعت می‌رسد، راننده تنها سه درجه زاویه دید دارد و از ترس ناگزیر است 600 متر جلوتر را رصد کند. در حالی‌ که در سرعت‌های پایین نیاز است تنها 30 متر جلوتر را همراه با مناظر گوشه و کنار کنترل کند.

وی در همین راستا به رانندگان توصیه کرد: همواره در معابر شهری سرعت مطمئنه را رعایت کنند تا کاهش زاویه دید و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه باعث وقوع سوانح ناگوار رانندگی نشود.

کد N1918501

وبگردی