آفتاب
اولین سایت فروش آنلاین آثار خوشنویسی آغاز به کار کرد؛

فرصتی ایجاد کنیم که مردم به‌جای سکه، اثر هنری بخرند

فرصتی ایجاد کنیم که مردم به‌جای سکه، اثر هنری بخرند

درحالی که این روزها بازار فروش سکه داغ‌تر از فروش آثار هنری است، انجمن خوشنویسان ایران با راه‌اندازی یک گالری آنلاین درصدد ایجاد فرصتی برآمده تا عموم جامعه بتوانند آثار هنری خوشنویسی خریداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها با برگزاری حراج تهران و در پی آن حراج ملی می‌توان گفت بازار خرید و فروش آثار هنری داغ است. البته انجمن خوشنویسان ایران نیز جهت تقویت اقتصاد هنر خوشنویسی ایران و شناساندن درخور و شایسته‌ این هنر در  سطح ملی و بین‌المللی اقدام به راه‌اندازی سامانه فروش آنلاین آثار خوشنویسی تحت عنوان "نگارخانه آنلاین آرتی‌نو" کرده‌ است.

غلامحسین امیرخانی (رئیس انجمن خوشنویسان ایران) در نشست هماهنگی و راه‌اندازی سایت فروش آثار خوشنویسی، در خصوص فروش آنلاین آثار خوشنویسی گفت: گردش مالی آثار هنری در کشور در مقایسه با میلیاردها دلاری که در دنیا جابجا می‌شود، رقم ناچیزی است، اگر به شکل سنتی و سابق ادامه دهیم، محتاج دولت خواهیم بود و قادر نخواهیم بود هیأت‌های هنری را بدون کمک دولت مدیریت کنیم.

مسئولان سایت آنلاین آرتی‌نو با تاکید برآنکه درصدد ایجاد بستر دیجیتال جهت ارائه آثار هنرمندان انجمن خوشنویسان ایران هستند، اعلام کرده‌اند: چشم انداز آرتی‌نو تبدیل شدن به بزرگترین پـلتــــفرم چـنــد وجهی ارائه و فـروش آنـلایـــن آثار و خدمات خوشنویسی در سطح ملی و بین‌المللی است.

دولت به موضوعات فرهنگی و هنری اهمیت نمی‌‌دهد و هنرمندان در فشار هستند و خدمت دریافت نمی‌کنند

غفلت مسئولان هنری و دست‌اندازی بیگانگان

عارف بیاتی (مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران) درخصوص چگونگی ورود انجمن خوشنویسان ایران به عرصه فروش آنلاین آثار خوشنویسی به ایلنا گفت: سال‌هاست که هنر ایران در دنیا مورد توجه قرار ‌گرفته و طی سال‌های گذشته شاهد برگزاری حراجی‌های مختلف در عرصه هنرهای تجسمی بوده‌ایم. با توجه به توسعه و رونق این عرصه، هر روز شاهد رشد و افزایش تعداد هنرمندان در عرصه‌های مختلف هنرهای تجسمی بودیم، این درحالی است که خوشنویسی ایران جایگاه خاصی در میان هنردوستان دارد. در این میان کشورهای همسایه با استفاده از غفلت مسئولان هنری ما، در حوزه‌های مختلف هنری ایران دست‌اندازی کرده‌اند. خوشنویسی نیز از این امر مستثنی نیست و مورد دست‌اندازی قرار گرفته چنانکه شاهد برگزاری سمپوزیوم خوشنویسی «حلیه شریفه» مسابقه خوشنویسی جهان اسلام (ارسیکا) در ترکیه هستیم که طی سال‌های گذشته با ارائه جوایز متعدد به هنرمندان ایرانی و استفاده از شیوه‌های رندانه درصدد جذب آثار هنری آنها برآمده‌اند.

او ادامه داد: با توجه به اتفاقات کنونی، این احتمال وجود دارد که کشورهای دیگر با تلاشی که برای گردآوری آثار هنری نفیس ایران دارند، به یکباره ادعا کنند که خط نستعلیق نیز ازجمله میراث آنهاست چراکه دولت به موضوعات فرهنگی و هنری اهمیت نمی‌‌دهد و هنرمندان در فشار هستند و خدمت دریافت نمی‌کنند. البته کسانی هستند که توانایی‌های مخصوص دارند و می‌توانند در حراجی‌های بزرگ شرکت کنند و در کشورهای مختلف حاضر شوند، اما هنرمندان زیادی نیز در کشور حضور دارند و کار تولید می‌کنند و با خلاء برای ارائه و فروش آثارشان روبرو هستند.

بدفهمی، عموم جامعه را به خرید سکه کشانده است

به گفته براتی، هنر در کشور ما کالای مغفولی است و آنچه که امروز بتوانیم درک کنیم این است که مسئله فرهنگی در اولویت‌های دهم است. از این رو انجمن‌های هنری باید آستین بالا بزنند و درصدد فرهنگ‌سازی برآیند. ناچار هستیم برای فرهنگ‌سازی هزینه کنیم اما به دلیل بدفهمی که در جامعه ایجاد شده‌، مردم درصدد خرید سکه برمی‌آیند اما برایشان اهمیت ندارد که از هنرمندان برجسته، اثر هنری بخرند؛ این درحالی است که طی چهار سال گذشته شاهد افزایش پنج برابری قیمت آثار هنری بوده‌ایم.

به دلیل بدفهمی که در جامعه ایجاد شده‌، مردم درصدد خرید سکه برمی‌آیند اما برایشان اهمیت ندارد که از هنرمندان برجسته، اثر هنری بخرند؛ این درحالی است که طی چهار سال گذشته شاهد افزایش پنج برابری قیمت آثار هنری بوده‌ایم

او با اشاره به آنکه انجمن خوشنویسان ایران با دارا بودن 300 شعبه در ایران و 20 شعبه در خارج از ایران از آمریکا و انگلیس گرفته تا کشورهای حاشیه خلیج فارس، یکی از بزرگ‌ترین تشکیلات هنری در دنیا به حساب می‌آید، تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم شیوه‌ای راه‌اندازی کنیم که بتواند در عین فرهنگ‌سازی برای عموم جامعه جهت گنجاندن هنر در سبد خرید خانواده، فرصتی برای ارائه آثار هنرمندان ایجاد کند؛ ناچار شدیم تدبیری بیندیشیم تا ساز و کاری طراحی شود و هنرمندان خوشنویس در سطوح مختلف بتوانند آثار خود را ارائه دهند و به فروش برسانند.

از 550 هزار تا 55 میلیون تومان

در این گالری آنلاین، شاهد آثاری از 550 هزار تومان تا 55 میلیون تومان هستیم که با توجه به درجه و رتبه هنرمند و استاد خوشنویس، سال نگارش و روش تحریر قیمت‌گذاری شده‌ است. درواقع امضای هنرمند در قیمت اثر تاثیرگذار است. به طور مثال، سوره مبارکه الماعون، اثر خوشنویسی به خط نستعلیق، توسط استاد امیرخانی، 55 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران  درخصوص روش قیمت‌گذاری آثار گفت: در مرحله نخست، هنرمند قیمت مدنظر را ارائه می‌دهد سپس کارشناسان انجمن خوشنویسان ورود پیدا می‌کنند و ارزشیابی و تایید اصالت آثار را برعهده دارند تا قیمت مناسب ارائه شود و این کار توسط شورای ارزشگذاری انجمن خوشنویسان ایران انجام می‌شود.

براتی در توضیح قیمت‌گذاری آثار که از حدود 550 هزار تومان شروع می‌شود، گفت: هنرمند با توجه به زمانی که برای خلق اثر می‌گذارد‌ باید مورد حمایت قرار گیرد. به نظر نمی‌رسد برای هنرمند، ارائه قیمت کم‌تر از این، صرف داشته باشد. هرچند 550 هزار تومان در شرایط کنونی می‌تواند حقوق یک ماه یک شخص باشد؛ اما هنرمند نیز قیمت روز را برای اثر خود ارائه می‌دهد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: با تغییر قیمت ارز، قیمت‌گذاری آثار ارائه شده در گالری آنلاین آرتی‌نو نیز تغییر خواهد کرد. این امر به بازار عرضه و  تقاضا نیز بستگی دارد. البته نیاز است تا ارگان‌ها و نهادها نیز قدم پیش بگذارند و درصدد خرید آثار هنری برآیند.

روز جمعه 29 تیر، از این گالری آنلاین در خانه هنرمندان رونمایی شد و مورد توجه هنرمندان قرار گرفت چنانکه به گفته براتی طی چند روز اخیر بیش از 25 اثر به فروش رسیده که قیمت آن از 800 هزار تومان تا 22 میلیون تومان بوده‌است. خرید توسط اشخاص خاص انجام شده‌ و ارگان‌ها و نهادهای دولتی تاکنون خرید انجام نداده‌اند.

کد N1918286

وبگردی