آفتاب

حضور روسیه و ایران در سوریه تا زمان درخواست دولت این کشور ادامه خواهد داشت

حضور روسیه و ایران در سوریه تا زمان درخواست دولت این کشور ادامه خواهد داشت

سفیر روسیه در تهران امروز با رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران در ابتدای این دیدار ضمن تبریک ریاست حشمت‌‌الله فلاحت‌‌‌‌پیشه بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: روابط مجالس دو کشور در سطح بالایی در جریان است و در دوره پیشرو نیز از تقویت و ارتقاب سطح مناسبات میان مجالس دو کشور استقبال می‌کنیم.

وی روابط اقتصادی تهران - مسکو را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در روند همکاری‌‌‌های اقتصادی ایران و روسیه موانعی وجود دارد که موجب کند شدن این مناسبات شده است.

سفیر روسیه در تهران خواستار همکاری دو طرف جهت رفع موانع موجود و تسریع در ارتقای سطح مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین شد.

جاگاریان افزود: همکاری‌های استان‌های ایران و روسیه، نقش مهمی در تقویت روابط اقتصادی دو کشور دارد و در این راستا مقامات استان مازندران و ولگاگراد روسیه در حال مذاکره و گفت‌وگو برای همکاری بیشتر هستند.

وی با بیان اینکه روسیه از توسعه روابط دیگر استان‌‌‌های ایران و روسیه استقبال می‌‌کند، تصریح کرد: روسیه و ایران بنا به تقاضای دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند و تا زمانی که دولت سوریه خلاف این را اعلام نکند، حضور در سوریه، کمک‌های مستشاری و مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت.

حشمت‌الله فلاحت‌‌پیشه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از روابط خوب و رو به رشد دولت‌‌ها و مجالس ایران و روسیه بر تقویت هرچه بیشتر گفت‌‌وگوهای نمایندگان مردم دو کشور تاکید و خاطرنشان کرد: تبادلات هیات‌‌‌‌های متعدد میان مجالس دو کشور نشاندهنده میل دو طرف برای تقویت مناسبات دوستانه فیمابین است که باید با کار مشترک این روابط حفظ شده و ارتقاء یابد.

وی با اشاره به ضرورت حل موانع و مشکلات همکاری‌‌‌های اقتصادی ایران و روسیه ابراز داشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد جلسات ماهانه‌‌‌ای را با اعضای سفارت روسیه در تهران و فعالان اقتصادی و بازرگانان روسی برگزار کند تا به راه حلی برای غلبه بر موانع موجود برسیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: سطح مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و روسیه با ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌های موجود همخوانی ندارد و راضی‌‌‌کننده نیست لذا باید در روند اینگونه همکاری‌‌ها تسریع شود تا روابط ایران و روسیه در این بخش به سمت راهبردی شدن حرکت کند.

فلاحت‌‌پیشه ادامه داد: حجم صادرات کالاهای روسی به ایران و واردات کالای ایرانی به روسیه متوازن نیست و اکثر کشتی‌‌‌های روسی که در بنادر ایران پهلو می گیرند بعد از تخلیه‌‌بار، خالی به مبدا برمی‌‌گردند در صورتی که اقتضای روابط رهبردی اقتصادی رسیدن به توازن در صادرات و واردات و تبادل متقابل کالا است. از طرفی توازن مبادلات ایران و روسیه تا پنج برابر به سود روسیه است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری موفق ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه بیان کرد: با توجه به موفقیت ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در منطقه، دو کشور می‌‌‌توانند همکاری موفقی نیز در روند بازسازی این کشورها و سرمایه‌‌گذاری مشترک در پروژه‌‌های تعریف شده داشته باشند.

فلاحت‌‌پیشه با اشاره به اهمیت دریای خزر در تبادل کالا میان ایران و روسیه یادآور شد: تقویت تبادلات شمال - جنوب دریای خزر به سود دو کشور است.

کد N1918135

وبگردی