آفتاب

شکستن سد آبی و مفقود شدن صدها نفر در لائوس

شکستن سد آبی و مفقود شدن صدها نفر در لائوس

رسانه‌های محلی لائوس از ناپدید شدن صدها نفر و کشته شدن تعدادی نامشخص به دنبال تخریب یک سد آبی و نیروگاه برقِ در حال ساخت در جنوب شرقی این کشور خبر دادند.

به گزارش ایسنا، سدهای بسیاری در حال طراحی و ساخت در کشورِ فقیرنشین و محصور در خشکیِ لائوس است که بیشتر انرژی تولیدی توسط این سدها به کشورهای همسایه لائوس همچون تایلند صادر می‌شود.

این حادثه اواخر روز گذشته (دوشنبه) در یک سد آبی مولد برق در استان «آتاپیو»ی لائوس رخ داده و باعث ریزش پنج میلیارد متر مکعب آب (معادل بیش از دو میلیون استخر شنای المپیک) شده است.

در گزارش خبری منتشر شده از خبرگزاری رسمی لائوس آمده است این حادثه که یک روستا را به زیر آب برده به جان باختن عده زیادی و گم شدن چند صد نفر منجر شده است. در این حادثه خانه‌های زیادی در بخش جنوبی منطقه حادثه دیده گرفتار سیل شده و مقامات این استان خواهان کمک‌های امدادی برای قربانیان شده‌اند.

این سد آبی مولد برق ۱.۲ میلیارد دلاری حاصل از پروژه مشترک میان شرکت‌هایی از تایلند و کره جنوبی و اداره دولتی لائوس بوده است.

به گزارش تلگراف، این نیروگاه با ظرفیت ۴۱۰ مگاوات قرار بوده از سال ۲۰۱۹ آغاز به کار کند و ۹۰ درصد از برق تولیدی خود را به تایلند صادر و ۱۰ درصد باقی مانده را به شبکه محلی ارائه دهد.

انتهای پیام

کد N1918039

وبگردی