آفتاب

اختصاصی آفتاب/ زنگ خطر کاهش سن اعتیاد

اختصاصی آفتاب/ زنگ خطر کاهش سن اعتیاد

عدم مهارت‌های زندگی، دست به دست هم داده تا سن اعتیاد کم و رشد و گستردگی آن زیاد شود

آفتاب: شاغل بودن زن و مرد در خارج از خانه، کم شدن نظارت بر فرزندان را به دنبال داشته که شکاف عمیقی بین اعضای خانواده ایجاد کرده است و همچنین عدم مهارت‌های زندگی، دست به دست هم داده تا سن اعتیاد کم و رشد و گستردگی آن زیاد شود. بدین منظور گفتگویی با «فرشته نگراوی» معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی شمیرانات داشتیم:

آفتاب:  به نظر می‌رسد بهزیستی در زمینه پیشیگری و درمان اعتیاد، کمرنگ عمل کرده تا جایی که همه آن را بیشتر با معلولین و کودکان بی سرپرست می‌شناسند!

متاسفانه خیلی از ارگان‌ها و مردم از این موضوع اطلاع ندارند و آن را فقط در حوزه بخش توانمندسازی سالمندان، معلولین و کودکان بی سرپرست می‌دانند. در صورتی که در کنار سایر اهداف، یکی از رسالت‌های اصلی بهزیستی آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و درمان اعتیاد است.

آفتاب: چه عواملی باعث گرایش فرد به سمت اعتیاد می‌شود؟

بخشی مربوط به شیوه‌های تربیتی، گروه‌های همسالان و غیرهمسالان نامناسب و جامعه است و بخش مهم دیگر به کم رنگ شدن نقش خانواده به علت رشد صنعتی و تحول زندگی، بمباران اطلاعاتی، اینترنت و فضای مجازی که نوجوانان در معرض آن قرار دارند، مربوط می‌شود.

آفتاب: کمپ‌های ترک اعتیاد چقدر در افزایش بازدهی بهبود بیماران موثر است؟

اعتیاد موضوعی چند بُعدی در زمینه اقتصاد، جامعه، خانواده و خیلی موضوعات دیگر است که دست به دست هم می‌دهند تا فرد دچار معضل شود و در درمان، به همه ی آن ابعاد باید توجه شود .

در کمپ‌های حوزه شمیرانات با امکاناتی که برای آنها فراهم است و استفاده از نیروهای متخصصی که به کار می‌گیرند، توانسته‌اند بازدهی بالای 50 درصد داشته باشند .

آفتاب: تعامل بهزیستی با سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر در جهت پیشگیری از اعتیاد به چه صورت است؟

پیرو کارگروه اجتماعی که فرمانداری شمیرانات در زمینه آموزش پیشگیری از اعتیاد تشکیل داده و نظارت دارد، در ادارات و ارگان‌های مختلف حوزه شمیرانات برای پرسنل ادارات و خانواده های آنان ،آموزش‌های مختلفی در این راستا برگزار می‌کنیم. همچنین تعاملاتی در این زمینه با آموزش و پرورش نیز صورت گرفته که از ابتدای مهر ماه سال جاری در مدارس آغاز شود.

لازم به ذکر است تفاهم نامه ای درباره این موضوع با فرهنگسراها و سرای محلات در حال انعقاد است تا گروه هدف را معرفی کنند. همچنین در قالب این طرح 6  پایگاه سلامت اجتماعی در بهمن ماه سال گذشته و یک پایگاه هفته گذشته در قیطریه افتتاح شد.

وظایف این پایگاه ها، آموزش و پیگیری کلیه فعالیت ها در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توانمند سازی افراد محله با برگزار کارگاه های آموزشی و اطلاع رسانی در این زمینه است تا افراد آن محل را نسبت به برخی خطرات آشنا ساخته تا مردم در جهت رفع آن بکوشند.


هدی جاویدی
کد N1917235

وبگردی