آفتاب
توران زندیه و «و این منم»

هنرمندی که در ۶۲ سالگی نقاش شد/کلاژهایی با الهام از بافت چهل تیکه

هنرمندی که در ۶۲ سالگی نقاش شد/کلاژهایی با الهام از بافت چهل تیکه

توران زندیه که آثارش را با تکنیک کلاژ خلق می کند، استفاده از این تکنیک را به دلیل علاقه‌اش به چهل تکه‌های مادرش و تاثیر آنها در دوران کودکی خود می داند.

توران زندیه هنرمند نقاش که با یک اثر در نمایشگاه گروهی نقاشی «و این منم» حضور دارد درباره این نمایشگاه و حضور جمعی از زنان نقاش در کنار یکدیگر به خبرنگار مهر گفت: یکی از دلایلی که زنان متفکر جوامع مختلف رشد کرده‌اند، موانعی است که پیش رو دارند و می خواهند خودشان را اثبات کنند نه برای خودنمایی بلکه برای اینکه می‌خواهند بگویند توان کار کردن دارند. در جامعه ما نیز اکثر زنان با تلاشی آگاهانه در حال انجام فعالیت های هنری خوبی هستند که به نظر من فوق العاده ارزشمند است.

وی با اشاره به عنوان نمایشگاه «و این منم» و تاکید بر منِ نقاش، توضیح داد: عنوان نمایشگاه می گوید تصوری را که نقاش از خودش دارد بیان کند و به همین دلیل اثرم نیز من را روایت می کند، چراکه همیشه با مانع روبرو بودم و کم اتفاق افتاده قدمی بردارم و احساس نکنم با مانعی مواجهم البته هیچوقت از پا نیفتادم و مایوس نشدم. با وجود اینکه امکانات اجتماعی و خانوادگی اجازه نداد ۳۷ سال نقاشی بکشم در حالی که ۳۷ سال تمام وجودم نیاز به نقاشی کردن داشت اما به دلیل بار سنگین زندگی و مسئولیت هایم چنین امکانی نداشتم، درنهایت در ۶۲ سالگی زمانی که بازنشسته شدم صفحه دیگری در زندگی من باز شد و نقاشی را آغاز کردم و الان پس از ۱۵ سال بیش از هزار نقاشی کشیده و از ۷۰ سالگی هر سال یک نمایشگاه برگزار کرده ام.

زندیه که با یک اثر کلاژ در نمایشگاه «و این منم» حضور دارد درباره آثارش که اکثراً با تکنیک کلاژ کار شده اند، گفت: از زمانی که آغاز به کار کردم به سراغ کلاژ رفتم و این موضوع به دوران کودکی‌ام برمی گردد و یادم است مادرم چهل تکه درست می کرد و علت علاقه ناخودآگاه من به کلاژ به آن زمان برمی گردد.

وی در پایان در مورد ویژگی های کلاژهایش بیان کرد: تفاوت کار من با دیگر کلاژها این است که من طراحی‌هایم را با قیچی انجام می دهم.

به گزارش مهر، نمایشگاه گروهی نقاشی زنان نقاش با عنوان «و این منم» به کوشش شهرزاد دریازاده تا دوم مردادماه در گالری ایوان واقع در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، خیابان لسانی، نبش بن بست حمید، شماره یک برپاست. در این نمایشگاه آثاری از فرح اصولی، پروانه اعتمادی، میترا ابراهیمی، ف. اخلاقی، ثمیلا امیرابراهیمی، دلارام آشتیانی، سارا جعفری، پونه جعفری نژاد، پگاه جمالی، مریم حامد اسماعیلی، ایران درودی، شهرزاد دریازاده، الدوز رباطیان، توران زندیه، فریده زریو، گلبرگ شعبانی، الیاندوما شمس لنگرودی، منیژه صحی، شبنم طلوع، هونیا عباسی، عطیه عطارزاده، فریبا فرقدانی، رعنا فرنود، زهرا قیاسی، میترا کاویان، فریده لاشایی، فرزانه محجوبی، ساغر مسعودی، معصومه مظفری، مهتا معینی، کتایون مقدم، نرگس موسوی و گیزلا وارگا سینایی به نمایش گذاشته شده است.

کد N1917208

وبگردی