آفتاب

آذربایجانی: با تصویب لایحه شفافیت دیگر رانت‌ اطلاعاتی نخواهیم داشت

آذربایجانی: با تصویب لایحه شفافیت دیگر رانت‌ اطلاعاتی نخواهیم داشت

یک وکیل دادگستری گفت: در صورت تصویب لایحه شفافیت در آینده مقوله‌ای به نام رانت اطلاعاتی نخواهیم داشت و مبارزه مناسب‌تر و اقدامات پیشگیرانه با متخلف احتمالی می‌شود.

علیرضا آذربایجانی در رابطه با لایحه شفافیت اقتصادی اظهار کرد: اقداماتی که هیأت دولت و ریاست جمهور صراحتاً در رابطه با تصویب لایحه شفافیت اعلام کردند به این صورت بود که در ابتدا کارگروهی در معاونت حقوقی تشکیل شد و قریب به ۲ ماه است که به شکل مستمر و هفته‌ای بعد از اقدامات مبنایی گذشته بر روی این لایحه کار می‌شود که بتواند به شکل مناسب و قابل استفاده‌ای به تصویب برسد.

وی افزود: حدود ۹۰ درصد کار لایحه شفافیت انجام شده و بخش مختصری از آن باقی مانده تا نهایی شده و ان‌شاءالله اقدامات تصویبی آن انجام شود.

این وکیل دادگستری در خصوص مواردی که شامل لایحه شفافیت می‌شود، گفت: در لایحه شفافیت بنا بر این گذاشته شده که به جز موارد بسیار استثنایی که به دلیل قوانین آمره دیگری نباید موضوع شفافیت قرار بگیرد مانند اینکه اگر موضوع پرونده‌ قضایی روابط نامشروع باشد حیثیت و ویژگی‌های مرتبط با این پرونده نباید در معرض عموم قرار بگیرد.

آذربایجانی تصریح کرد: در این لایحه شورایی به عنوان شورای اطلاع رسانی پیش‌بینی شده که اقدامات مرتبط با آن را انجام خواهد داد و بعد از تصویب  این لایحه، بسیاری از موضوعات که اگر بیان نشود می‌تواند منجر به رانت‌خواری اطلاعاتی شود،  میسر شده و جراید و روزنامه‌ها هم مجاز خواهند بود که آنچه در مستندات و مصادیق این لایحه قرار می‌گیرد را به راحتی منتشر کنند.

وی در ادامه گفت: خبر مثبتی که در خصوص لایحه شفافیت جود دارد این است که اگر این لایحه به تصویب برسد و با قرینه‌هایی که وجود دارد، در آینده دیگر مقوله‌ای به نام رانت اطلاعاتی را نداشته باشیم.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: بخشی از مسائلی که در کشور وجود دارد فرهنگی بوده و بخشی از آن هم قانونی است. معمولاً وقتی که با تصویب یک قانون چیزی را ایجاد می‌کنیم و مورد تقنین قرار می‌دهیم، بعضاً این مسأله وجود پیدا می‌کند که مسائل فرهنگی و فردی حاکم بر کلیت کشور ما می‌تواند منجر به ایجاد موانعی برای اجرای سریع یک قانون شود، اما آنچه مسلم است چون همیت و اراده دولت در مفهوم عام بر این قرار گرفته که این لایحه هم تصویب و به معنای واقعی اجرا شود، قطعاً در یک دوره بسیار کوتاه مدت با موانع فرهنگی و اجتماعی هم که در تقابل با آن قرار بگیرد برخورد خواهد شد.

آذربایجانی در خصوص عدم پنهان کاری در سطح ساختار سیاسی یا حاکمیتی اظهار کرد: وقتی قرار باشد اقدامات اولیه بیان شود، مثل اینکه طرح یا لایحه‌ای قرار است پیشنهاد شود، وقتی از همان ابتدا به اطلاع مردم برسد نتیجتاً‌ همه در جریان این موضوع قرار می‌گیرند که قرار است فلان لایحه و طرح تصویب شود. این موضوع می‌تواند مبنای مثبتی ایجاد کند که از طریق نمایندگان استانی نظراتی که مردم نسبت به آن طرح یا لایحه دارند را مطرح کنند. نکته دیگر این است که وقتی این مسأله تصویب شود و به اطلاع همه برسد نتیجتاً دسته و گروه خاصی از این موضوع استفاده ویژه و به نفع خود نخواهند کرد. علیرغم وجود این مسائل اگر کسانی مرتکب تخلف در مسائل اقتصادی و امثال آن شوند، اگر این اطلاع‌رسانی هم به شکل کامل و مستوفی انجام شود می‌تواند یکی از مواردی باشد که از تحقق این موارد در موضوعات مشابه جلوگیری کند.

وی در رابطه با اینکه لایحه شفافیت یک لایحه چند بعدی است، گفت: این لایحه هم در مبنا وقتی تصویب شود رانت‌خواری اطلاعاتی را بسیار تقلیل می‌دهد و هم اینکه اگر بعدها کسانی تخلف و جرمی را مرتکب شوند این لایحه منجر به علنی شدن رفتارشان می‌شود. از این جهت در واقع مبارزه مناسب‌تری با متخلف احتمالی می‌تواند شود و هم اینکه یک اقدام پیشگیرانه برای تحقق این مسائل در موارد بعدی می‌شود، مجموعه اینها موارد بسیار مثبتی است که این لایحه به دنبال دارد.

آذربایجانی در خصوص آزادی رسانه‌ها و تأثیر آن بر شفاف‌سازی در جامعه اظهار کرد: آزادی رسانه‌ها یک عامل مقدماتی و یک عامل تبعی برای این موضوع است. به این صورت که وقتی لایحه شفافیت به تصویب برسد، اگر در ارتباط با اجرای بندهای آن مطبوعات و رسانه‌ها بخواهند گام بردارند نتیجتاً در معرض بازخواست و اتهام قرار نمی‌گیرند که فلان اطلاعات محرمانه را شما درج کردید. تصویب لایحه شفافیت یکی از زمینه‌هایی می‌شود که مطبوعات بتوانند در مسائل مرتبط با آنچه که موضوع بندهای این لایحه است اقدامات موثر، مفید و علمی‌تری را به جامعه ارایه کنند.

انتهای پیام

کد N1917043

وبگردی