آفتاب

تصویب قانون کشور یهود،‌ نوعی آپارتاید و نژادپرستی است

تصویب قانون کشور یهود،‌ نوعی آپارتاید و نژادپرستی است

یک کارشناس مسائل فلسطین با تاکید بر این‌که تصویب قانون کشور یهود توسط کنست-پارلمان رژیم صهیونیستی- نوعی آپارتاید و نژادپرستی است،‌ گفت: تصویب این قانون تکمیل کننده طرح احداث دیوار حائل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس است.

مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تصویب قانون کشور یهود در پارلمان رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این قانون به طور شکننده‌ای  تصویب شده  و از پارلمان 120 عضوی، حدود 62 نفر رأی مثبت داده، 55 نفر مخالفت کرده‌اند و رأی سایر اعضاء هم مممتنع بوده است؛ بنابراین رأی شکننده‌ای به این طرح داده شده آن هم چنین طرحی که حامیان و طایفه نتانیاهو ادعا دارند درون رژیم صهیونیستی از موقعیت خوبی برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: در واقع رأی شکننده به این طرح نشان دهنده نوعی اضطرار و دستپاچگی در تصویب این قانون است؛ زیرا یهودی‌های آمریکا نیز با تصویب  آن در کنست مخالفت کردند، در غیر این صورت اگر چنین قانونی بخواهد رژیم صهیونیستی را کشور یهودی بداند باید رأی بالایی داشته باشد که این طور نیست.

وی با بیان این‌که «قانون تصویب شده در  کنست نوعی آپارتاید و نژادپرستی است»،‌ اظهار کرد: به نظر می‌رسد اسرائیل نوعی خودزنی انجام داده و به این نحو بیش‌تر خود را محاصره می‌کند،‌ البته به لحاظ نژادپرستی و آپارتاید اروپایی‌ها و غربی‌ها که ضد نژادپرستی هستند، می‌توانند در این فضایی که ایجاد شده علیه رژیم صهیونیستی کار کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه  همچنین بیان کرد: با تصویب این قانون عملا نزدیک  به دو میلیون فلسطینی که در سرزمین‌های اشغالی 1948 زندگی می‌کردند از شمول قوانین اسرائیل خارج شدند، در واقع آخرین فلسطینی‌هایی  که در مناطق اشغالی 1948 باقی مانده بودند با این قانون  رانده می‌شوند؛ بنابراین،‌ این یک اقدام نژادپرستانه است چرا که تا به امروز زبان عربی در  اسرائیل به‌عنوان زبان رسمی شناخته می‌شد و فلسطینی‌ها این اجازه را داشتند که به زبان مادری شان صحبت کنند. این قانون آن ادعایی که اسرائیلی‌ها داشتند که کشوری دمکراتیک هستند و تمام طوایف و قومیت‌ها در آنجا سکونت دارند را باطل می‌کند .

وی با اشاره به این‌که «تصویب قانون کشور یهود تکمیل کننده دو اتفاق در سال‌های اخیر است»، گفت:  نخستین اتفاق طرح احداث دیوار حائل در سال 2003 بود که در دوران آریل شارون  دیواری به دور این مناطق کشیده و آن را دیوار حائل نامیدند لذا تصویب این قانون، تکمیل کننده همان طرح است. دومین پازلی که تصویب این قانون تکمیل کننده آن است ،‌ طرح ترامپ برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس بود.

وی اظهار کرد: معتقدم که این اقدام کنست رژیم صهیونیستی در یک شرایط اضطرار انجام شده و برخلاف ادعایی که اسرائیلی‌ها دارند که  از همه نظر در شرایط خیلی خوبی قرار دارند اینگونه نیست.

شکیبایی همچنین بیان کرد: اسرائیلی‌ها معتقدند به رغم این که در سوریه موفق نشدند اما شرایط هم پیمانی آن‌ها تغییر کرده و تا قبل از اتفاقات سوریه، روابط‌شان با عربستان، اردن و مصر خوب نبود اما اکنون باهم ائتلافی علیه ایران تشکیل داده‌اند،‌ در واقع با کاری که ترامپ کرد و از برجام خارج شد یک فضای ضد ایرانی شکل گرفته تا بتوانند طرح معامله قرن را دنبال کنند.

وی با طرح این پرسش که چرا باید اسرائیل خود را محصور کند؟ گفت: معتقدم برای جلوگیری از افتادن در اتفاقی که برای‌شان ناخوشایند است،‌ این کار را انجام داده‌اند و آن اتفاق طرحی است که ایران در مورد برگزاری رفراندوم  مطرح کرده، زیرا جمهوری اسلامی ایران معتقد است یکی از راه حل‌های مساله فلسطین برگزاری همه پرسی برای تمام فلسطینی‌های اصیل شامل فلسطینی‌های یهودی، ‌مسیحی و مسلمان است.

وی تصریح کرد: این طرح منطبق با استانداردهای بین المللی است و اگر آمریکایی‌ها با این طرح همراه نباشند، اروپایی‌ها همراهی خواهند کرد  و در هیاهوی طرح‌های رنگارنگی که برای حل مساله فلسطین ارائه شده و فلسطینی‌ها هیچکدام را قبول نکردند، این طرح مورد قبول افکار عمومی قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود:‌ با توجه به شکافی که بین آمریکای ترامپ و اروپای کنونی به وجود آمده، انتظار می‌رود طرح ایران مبنی بر همه‌ پرسی بتواند مورد قبول اروپایی‌ها قرار بگیرد. اسرائیلی‌ها دوره ترامپ را فرصت طلایی برای خود می‌دانند و معتقدند اگر در فلسطین بتوانند کاری انجام دهند در این دوره است.

وی همچنین با اشاره به هتک حرمت شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی گفت: متاسفانه در دنیای اسلام خبری نیست و به نظر می رسد به حجم اتفاقاتی که در فلسطین ‌می‌افتد پی برده نشده است. در حالی که سازمان‌های اسلامی باید این مساله را فریاد بزنند.

انتهای پیام

کد N1917042

وبگردی