آفتاب
رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد:

حمایت وزارت بهداشت از شرکتهای خودکفا در زمینه دارو

حمایت وزارت بهداشت از شرکتهای خودکفا در زمینه دارو

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت خود را موظف می داند در روزهای آینده از شرکتهایی که روی پای خود ایستاده اند حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر غلامرضا اصغری در مراسم جشن بلوغ فناوری و خروج ۱۳ داروی نوترکیب حوزه زیست‌فناوری از مرحله شتابدهی و تولید نیمه صنعتی یک شتابدهنده  با اشاره به ضرورت باور به توانمندی تولیدکننده داخلی در تأمین کالاهای مورد نیاز به خصوص در حوزه سلامت عنوان کرد: یک باور عمومی نادرست جامعه برتر بودن کالای خارجی نسبت به نمونه داخلی است و باید یک تغییر عمده در این نگرش صورت بگیرد.

وی افزود: این اصلاح نگرش با تولید کیفی و مرغوب در کنار تضمین از سوی تولیدکننده صورت می‌گیرد و خوشبختانه اتفاقی که امروز در این شتاب‌دهنده زیست‌فناوری اتفاق افتاده، تا حدود زیادی دغدغه اطمینان به محصولات تولیدی در حوزه سلامت و دارو را برطرف کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خود را موظف می‌داند در روزهای آینده که شرایط واردات و تأمین قدری پیچیده‌تر می‌شود از شرکت‌هایی که روی پای خود ایستاده‌اند و تولیدات آن‌ها کشور را در خودکفایی یاری می‌کند حمایت کند.

حسین وطن پور دبیر شورای عالی فن‌آوری‌های سلامت، هدف‌گذاری کشور در حوزه زیست‌فناوری را مطلوب و راهبردی ارزیابی کرد و افزود: در حوزه آموزش و علوم پایه برنامه ریزی خوبی داشته ایم و فارغ التحصیلان با رتبه‌های بالا آماده فعالیت در زیست ‌بوم نوآوری کشور هستند.

وی ادامه داد: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ریل‌گذاری خوبی صورت گرفته است تا شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی و سلامت در تعامل با معاونت علمی و فناوری حمایت شوند.

وطن پور به سهم قابل توجه شرکت‌های دارویی از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: ۳۳ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که از این میان ۲۵ درصد در حوزه زیست‌فناوری فعالند. همچنین ۵۵ درصد از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی به توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت اختصاص یافته است.

بلوغ ۱۳ شرکت فناور توسط یک شتابدهنده و ورود به بازار محصولات دارویی

امیرحسین کارآگاه مدیرعامل این شتابدهنده،  جذب نخبگان جوان کشور و فعالیت در حوزه زیست فناوری تولید محصولات منحصر به فرد و عدم تولید محصولات دارای مشابه داخلی را دو ماموریت اصلی شتاب دهنده بخش خصوصی زیست فناوری عنوان کرد و افزود:  تلاش می‌کنیم تا استانداردهای جهانی حوزه دارویی در این شتابدهنده اخذ و رعایت شود و افرادی که در بستر این شتاب دهنده تمامی استانداردهای لازم برای ورود به بازارهای جهانی را در تولید محصولاتشان در نظر بگیرند.

وی با اشاره به تکمیل روند توسعه، تولید و تجاری سازی ۱۳ داروی جدید زیست فناوری با حمایت معاونت علمی و فناوری از این شتابدهنده گفت: اکنون گسترش مرزهای دانش با تلاش بیش از ۳۵۰ نفر از متخصصان جوان زیست فناوری کشور که در این شتابدهنده زیست فناوری فعالیت می کنند، محقق شده است.

کارآگاه، ارائه خدمات و امکانات این شتابدهنده را برای توسعه استارتاپ‌های دارویی یادآور شد و گفت: این شتابدهنده خود را نسبت به ارائه اداده‌ها و فناوری‌ها مورد نیاز استارتاپ‌ها موظف می‌داند. همچنین ایجاد امید برای کسب مهارت و دانش افزایی مهم‌ترین هدف کاری شتاب‌دهنده پرسیس‌ژن است.

کد N1916702

وبگردی