آفتاب
مدیر کل مطالعات حقوقی مرکز پژوهش های مجلس:

برخلاف ادعاهای غیرمنصفانه، اصل برائت در ایران اجرا می شود

برخلاف ادعاهای غیرمنصفانه، اصل برائت در ایران اجرا می شود

حجت الاسلام محبی مدیر کل مطالعات حقوقی مرکز پژوهش های مجلس یکی از ایرادات غیر منصفانه به جمهوری اسلامی را عدم رعایت اصل برائت دانست و گفت: بر خلاف ایرادات، این اصل در ایران اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جلیل محبی در نشست شنبه های انقلاب که با موضوع آزادی و حقوق بشر برگزار شد، با اشاره به مصادیق حقوق شهروندی در ایران گفت: یکی از مصادیق رعایت حقوق شهروندی، داشتن حق وکیل برای متهم است که در مقایسه با سایر کشورها، جمهوری اسلامی ایران حق بیشتری برای متهم قابل است

وی با اشاره به رعایت حقوق متهم گفت: طبق ماده ۴ حقوق شهروندی، قاضی وضابط قضایی حق‌ برخورد بد با متهم را ندارد و در صورت بروز این گونه رفتارها، با قاضی و یا ضابط برخورد می‌شود.

این حقوقدان افزود:پرسش های تلقینی برای متهم هم خلاف قانون است و رعایت این هم جز حقوق شهروندی محسوب می شود. علاوه بر این، دادسرا موظف به نظارت بر این گونه رفتار ها است.
یکی از ایرادهایی که به نظام حقوقی کشور گرفته می شود ، اصل برایت است که در اصل 36و37قانون اساسی اشاره شده است. مطابق مقررات حقوقی در کل دنیا، فردی که عملی را انجام می دهد باید مجرمیت آن در قانون آمده باشد.

وی اظهار داشت آیات و روایات مختلفی پیرامون اصل برایت در اسلام آمده است و مجرمیت عمل باید از قبل مشخص باشد و ایرادی که برخی مطرخ می کنند این است که جمهوری اسلامی ، برایت را رعایت نمی کنند.

مدیر کل مطالعات حقوقی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل برایت،یک اصل بنیادی است،گفت : ابتدا در دنیا پیرامون تشخیص مکان صالح برای عمل مجرمانه، اختلافی پیش آمد، در جمهوری اسلامی ایران اما مبنا و منبع تشخیص عمل مجرمانه، قانون برگرفته از فقه اسلامی که آن هم برگرفته از روایات و آیات قرآن است.

وی تصریح کرد: در اسلام قاعده تخفیف شدت مجازات را داریم اما در نظام سکولار چنین چیزی مطرح نیست.‌به‌عنوان مثال در جرمی مثل ارتداد مستحب است که قاضی به مجرم در رابطه با عدم اعتراف، پیشنهادی بگوید.

محبی به سنگسار و رجم اشاره کرد و گفت: کسی که به این محکوم می شود باید چهار بار شرعا اعتراف کند و یا چهار نفر شاهد عادل باشد.اما پس از سال ۹۲وتغییر قانون مجازات اسلامی، این محکومیت ها انجام نمی‌شود. پیش از این محکومیت به سنگ‌سار را با نظام تطبیقی فرانسه اجرا می شد که پس از اصلاح قانون، این مجازات ها هم اصلاح شد.

محبی به دستاورد های دیگر حقوق‌بشری پس از انقلاب گفت:متهم می تواند در مقررات بین‌المللی ، اطرافیان خود را مطلع کند که این اتفاقات در قانون ایران هم لحاظ شده است و اگر نیاز به مترجم داشته باشد این موضوع هم لحاظ می‌شود.

وی افزود: اعطای مرخصی به زندانیان ؛در بسیاری از کشورها انجام نمی شود که در قانون ایران این موضوع لحاظ شده است.

محبی به یکی دیگر از مصادیق رعایت حقوق شهروندی در ایران اشاره و تصریح کرد:عدم اعتبار ادله ای است که از طرق نامشروع به دست می آید، یکی از دستاوردهای است که در دنیا وجود ندارد؟

رئیس سابق سازمان بسیج حقوقدانان با اشاره به عملکرد پیام رسان های داخلی گفت: فضایی که علیه این پیام‌رسان ها به‌ وجود آمده کار دشمن است، به عنوان مثال اگر در توییتر که در ایران فارسی است فردی ،فرد دیگر را به زبان فارسی تهدید به قتل کند، توییتر اجازه فعالیت را برای فرد تهدیدکننده مسدود می‌کند.

محبی افزود: سپاه، وزارت اطلاعات و هیچ نهاد دیگری حق ورود به فضای خصوصی در پیام رسان ها را ندارند.

کد N1915937

وبگردی