آفتاب

شرکت «زد تی ای» چین از تحریم های جدید امریکا جان به در برد

شرکت «زد تی ای» چین از تحریم های جدید امریکا جان به در برد

تعدادی از سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی تلاش برای اعمال تحریم های شدیدتر بر علیه شرکت مخابراتی چینی زد تی ای را متوقف کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورج، پیش از این زد تی ای به علت همکاری با ایران و کره شمالی هدف تحریم های شدید امریکا قرار گرفته بود که با پرداخت جریمه از این تحریم ها معاف شده بود. اما سناتورهای جمهوری خواه قصد داشتند مجددا برای اعمال تحریم هایی بر علیه این شرکت اقدام کنند و تجارت آن با تمامی شرکت های آمریکایی اعم از خصوصی و دولتی را ممنوع کنند.

با کنار گذاشته شدن این طرح شرکت زد تی ای می تواند مجددا با شرکت های امریکایی وارد معامله شود. این در حالی است که برخی سیاستمداران آمریکایی بیم دارند که فعالیت زد تی ای منجر به تهدید امنیت ملی این کشور شود.

عامل اصلی تحریم زد تی ای فروش محصولات آمریکایی به ایران و کره شمالی بوده و هنوز هم پنتاگون مانع از فروش گوشی های تولید شده توسط زد تی ای و همین طور هواوی در فروشگاه های واقع در پایگاه های نظامی خود می شود.

زد تی ای کماکان نمی تواند با پیمانکاران دولتی در آمریکا تجارت کند، اما می تواند روابط کاری خود با شرکت های خصوصی در ایالات متحده را حفظ کند. شرکت یادشده یک میلیارد دلار جریمه به دولت آمریکا پرداخت کرده و مجبور شده ۴۰۰ میلیون دلار را در  قالب سپرده در این کشور حفظ کند تا عدم نقض تحریم های آمریکا بر علیه دیگر کشورها توسط آن تضمین شود. شرکت یادشده حتی مجبور به تغییر اعضای هیات مدیره خود به خواست آمریکا شده است.

علاوه بر این عملکرد این شرکت به مدت یک دهه توسط اعضای گروهی که از سوی آمریکایی ها انتخاب شده اند مورد کنترل خواهد بود و در صورت نقض تعهدات تحریمی ۱۰ ساله در انتظار زد تی ای است.

کد N1915745

وبگردی