آفتاب

تغییر نگاه جامعه به مهارت‌آموزی

تغییر نگاه جامعه به مهارت‌آموزی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم اجرای نظام ارزیابی و سنجش صلاحیت حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: مشکل مهارت جویندگان کار با استقرار نظام سنجش صلاحیت حل می‌شود.

سلیمان پاک‌سرشت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: صلاحیت حرفه‌ای به معنی کسب تجربه و داشتن مهارت و اخلاق حرفه‌ای است که بر اساس آن فرد شرایط احراز یک شغل را به دست می‌آورد.

وی افزود: فقدان مهارت و فقر مهارتی در کشور به دلیل مدرک‌گرایی به وجود آمده و برای عبور از بحران فقر مهارتی و تقدس مدرک‌گرایی نیازمند عزم ملی و همگانی و حمایت رسانه‌ها است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امروز مدارک تحصیلی در جامعه اهمیت بسیاری پیدا کرده است، چون در لیست حقوق و دستمزد افراد تأثیرگذار است ولی به دلیل نبود نظام ارزیابی صلاحیت، مهارت‌های افراد هیچ‌گاه مورد ارزشیابی قرار نمی‌گیرد، در حالی که در کشورهایی که مهارت‌آموزی در آن‌ها رشد کرده به همان نسبت مهارت‌ها هم قابل ارزیابی و اندازه‌گیری است.

به اعتقاد رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تا زمانی که مقوله مهارت‌آموزی غیرقابل ارزشیابی و اندازه‌گیری باشد، نگاه جامعه به مهارت‌آموزی تغییر نمی‌کند.

پاک‌سرشت تأکید کرد: برای آنکه استعدادها و مهارت‌های افراد جایگاه واقعی خود را پیدا کند و در حقوق و دستمزد و وضعیت اجتماعی و اقتصادی اثرگذار باشد، باید نظام سنجش صلاحیت ملی در کشور به اجرا درآید.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر از فقدان مهارت به عنوان چالش بزرگ بازار کار ایران نام برده می‌شود. سالانه یک میلیون متقاضی شغل وارد بازار کار می‌شوند اما به دلیل نداشتن مهارت و عدم بهره‌مندی از آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار از دستیابی به شغل مناسب بازمی‌مانند. کارشناسان بر لزوم ایجاد گفتمان مهارت تأکید کرده و معتقدند رونق بازار کار ایران مستلزم نگاه ویژه به مهارت‌آموزی و تربیت نیروهای خلاق و ماهر است.

انتهای پیام

کد N1915194

وبگردی