آفتاب

موضوع هنر و معنویت در مساله گردشگری مغفول مانده است

موضوع هنر و معنویت در مساله گردشگری مغفول مانده است

سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان این‌که موضوع هنر و معنویت در مساله گردشگری مغفول مانده است، گفت: هنر و معنویت دو عنصر جدایی ناپذیرند و نمی‌توان از هنر، معنویت را جدا کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو در سومین نشست تخصصی گردشگری و معنویت تحت عنوان زیباشناختی در توریست معنوی که در سالن جلسات حضرت خدیجه (س) برگزار شد، عنوان کرد: گردشگری معنوی دارای ویژگی‌های خاصی است و در انسان معرفت و شناخت نسبت به خدا و خالق هستی به وجود می‌آورد.

وی افزود: در بطن گردشگری، هنر نهفته است و هنر و معنویت دو عنصر جدایی‌ناپذیرند.

سرپرست پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: هنر اسلامی نیز دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و ضمیر انسان هنرمند را بیدار می‌کند و او را به قرب الهی می‌رساند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی یادآور شد: هنر اسلامی سراپا معنویت است، گردشگری نیز در بطن خود از معنویت دور نیست و انسان را به معرفت نسبت به خالق جهان می‌رساند.

سرپرست پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: یکی از محوری‌ترین مسائل در زندگی بشری هنر است و هنر در گردشگری و معنویت جایگاه مهمی دارد. بین هنر و گردشگری معنوی نقاط مشترکی وجود دارد، انسان در خلق اثر هنری به زیباآفرینی می‌پردازد و این زیباآفرینی هنر است.

ایمانی خوشخو افزود: فصل مشترک هنر و گردشگری، زیبایی است، باید فلسفه هنر را بشناسیم، هنر اگر با معنویت همراه باشد، می‌تواند معرفت‌زا باشد؛ هنر جوشش است و افراد بشر را با احساسات پیوند می‌دهد.

وی بیان کرد: وقتی از ادیان مختلف به حرم حضرت معصومه (س) می‌آیند و معماری آن را می‌بینند و به آرامش می‌رسند، دلیل آن تلفیق روح هنر و معنویت است.

ایمانی خوشخو خاطرنشان کرد: هنر وسیله ارتباط انسان با خداست و هنر موجب رشد و کمال می‌شود و تجلی وحدت در کثرت است.

وی گفت: گردشگری دارای جذابیت‌های زیادی است که اگر با معنویت همراه باشد، انسان را به کمال می‌رساند، در آیاتی خداوند انسان را به سیر در آفاق و سفر در روی زمین فرا می‌خواند. انسان در گردشگری به حرکت و تکاپو می‌افتد تا زیبایی‌ها را ببیند و تجربه کسب کند، به همین دلیل گردشگری مجازی جای گردشگری حقیقی را نمی‌گیرد، چرا که در آن حرکت وجود ندارد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: موضوع هنر و معنویت در مساله گردشگری مغفول مانده است، یکی از اهداف گردشگری رسیدن به آرامش است انسانی که روح خسته‌ای دارد به دنبال گردشگری است و با معنویت در گردشگری به آرامش می‌رسد.

انتهای پیام

کد N1915188

وبگردی