آفتاب

به منظور مهاجرت معکوس، باید مسائل آموزشی را حل کرد

به منظور مهاجرت معکوس، باید مسائل آموزشی را حل کرد

نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس گفت: کاهش روند صعودی مهاجرت از روستاها با حل مسائل آموزشی ممکن می‌شود.

به‌ گزارش ایسنا علی کاظمی در شورای آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: هنوز در استان مدارس خشت و گِلی وجود دارد و در برخی مدارس نیز در مناطق صعب‌العبور هستند و این نشان دهنده این است که مدارس استان شرایط بدی دارند. پراکندگی روستاها در استان بسیار است، با وجود بیکاری، مهاجرت از روستاها روند صعودی داشته و همین امر موجب شده است تا تعداد دانش‌آموزان در روستاها کاهش یابد. هدف عدم مهاجرت روستائیان از روستاهاست و این مهم در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده که مهاجرت معکوس صورت گیرد و حاشیه نشینی از اطراف شهرها برداشته شود که این حاشیه نشینی معضلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به منظور مهاجرت معکوس، باید مسائل آموزشی را حل کرد.

وی با تاکید براین‌که «باید سند برای مدارس  وجود داشته باشد»، گفت: اگر ادارات آموزش و پرورش برای اماکن خود سندسازی نکنند ممکن است روزی زمین مراکز آموزشی خود را از دست بدهند.

محمد خالدی نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید به سمت استاندارد جهانی مدارس برویم اما باید مدارس چهارمحال و بختیاری براساس استانداردهای کشور نیز دیده شوند.

وی ادامه داد: مدارس چهارمحال و بختیاری با نُرم کشوری فاصله بسیاری دارند و نیاز به شکل ویژه دیده شوند. متأسفانه چهار مدرسه شبانه‌روزی عشایری استان با مشکلاتی مواجه هستند و در سال گذشته از اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومانی تخصیص داده شده به این مدارس، تنها 160 میلیون تومان آنان اختصاص یافت که این امر ضایع شدن حق دانش‌آموز است و باید این امور را پیگیری کنیم.

خالدی تاکید کرد: در مناطق محروم استان به دلیل نبود مدارس به ویژه دختران، از ادامه تحصیل منصرف می‌شوند زیرا درآمد خانواده پایین است  و نمی‌تواند هزینه رفت و آمد دانش‌آموز به مدرسه خارج از منطقه خود را پرداخت کند.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: 30 درصد مدارس تخریبی در شهرستان بروجن قرار دارد و در برخی از مناطق استان مدارس از حداقل‌های آموزشی برخوردار نیستند که لازم است این مهم در دستور کار نوسازی مدارس کشور قرار گیرد.

خدیجه ربیعی نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: بیشتر مدارس شهرستان بروجن فاقد امکاناتی همانند سالن ورزشی هستند که ورزش کردن در پیشگیری از ایجاد رفتارهای پرخطر بسیار موثر است و تحقق این امر با فراهم کردن امکانات لازم میسر می‌شود.

وی گفت: استان‌هایی مثل استان چهارمحال و بختیاری با وجود محرومیت و پراکندگی جمعیت زیاد دارای مدارسی است که نیازمند نوسازی هستند.

انتهای پیام

کد N1914924

وبگردی