آفتاب

وضعیت اضطراری در ترکیه پایان یافت

وضعیت اضطراری در ترکیه پایان یافت

وضعیت اضطراری در ترکیه که معمولا سه ماه به طول می‌انجامد، هفت بار تمدید شد و در ساعت یک بامداد امروز به پایان رسید. خبرگزاری آناتولی با اعلام این خبر گزارش داد که دولت ترکیه تصمیم گرفته برای هشتمین‌بار این وضعیت را تمدید نکند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وضعیت اضطراری در ترکیه امروز -پنج‌شنبه- پس از گذشت دو سال از کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید، اما مخالفان نگران هستند که قوانین سرکوب‌گرانه‌تری جای این وضعیت را بگیرد. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶ و پنج روز پس از آن‌که هواپیماها آنکارا را بمباران کردند و در جریان درگیری‌های خونین در استانبول ۲۴۹ نفر کشته شدند، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

وضعیت اضطراری که معمولا سه ماه به طول می‌انجامد، هفت بار تمدید شد و در ساعت یک بامداد امروز به پایان رسید. خبرگزاری آناتولی با اعلام این خبر گزارش داد که دولت ترکیه تصمیم گرفته برای هشتمین‌بار این وضعیت را تمدید نکند. 

در پی وضعیت اضطراری، بیش از ۸۰ هزار نفر دستگیر شدند و حدود دو برابر آن، از کار در مؤسسات عمومی منع شدند. 

این بزرگ‌ترین پاکسازی در تاریخ ترکیه مدرن، نه‌تنها طرفداران «فتح‌الله گولن» روحانی مخالف دولت را که در آمریکا ساکن است، شامل می‌شود بلکه فعالان کرد و چپ‌گرا هم از نوک تیز پیکان اردوغان محفوظ نیستند.   

 

کد N1914891

وبگردی