آفتاب
یادداشتی از تحلیلگر پاکستانی؛

گذار حاکمیت از احزاب سنتی در انتخابات پاکستان

گذار حاکمیت از احزاب سنتی در انتخابات پاکستان

حاکمیت پاکستان به این نتیجه رسیده که باید به سمت جریانی متمایل شود که بیشترین هوادار را در میان مردم دارد و به نوعی گذار از احزاب سنتی را کلید زده است.

«سمیر سرور» تحلیلگر مسائل پاکستان طی یادداشتی برای ایلنا به بررسی ابعاد فضای انتخاباتی پاکستان پرداخته که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

حاکمیت در پاکستان طی اقدامی قابل پیش بینی از دو حزب سنتی و قدرتمند «مردم» و «مسلم لیگ» شاخه نواز، گذر کرده و در پی به روی کار آوردن حزبی دیگر در انتخابات آتی پاکستان است. در انتخابات پیش‌رو، علاوه بر احزاب سیاسی سنتی یعنی حزب «مردم» و «مسلم لیگ» شاخه نواز، از یک حزب دیگر که در دوره قبل به عنوان یکی از قوی‌ترین احزاب حاضر در اپوزیسیون شناخته می‌شد حالا در قالب یکی از اصلی‌ترین شانس‌های پیروزی در انتخابات آتی رونمایی شده است.

«جنبش انصاف» به رهبری «عمران خان» که در انتخابات ایالتی گذشته، توانست ایالت «خیبر پختونخوا» را به شکل گسترده تحت نفوذ خود قرار داده و در انتخابات پارلمانی نیز یک اپوزیسیون مستحکم را تشکیل دهد به عنوان یکی از شانس‌های اصلی پیروزی در انتخابات پیش‌رو به شمار می‌رود. عملکرد این حزب در ایالت خیبرپختونخوا و همچنین در پارلمان پاکستان اقبال عمومی را به سمت خود جذب کرده که همین امر احتمال پیروزی جنبش انصاف در انتخابات آتی را افزایش داده است.

البته حاکمیت در پاکستان به دنبال این است که این بار علاوه بر گذار از احزاب سیاسی سنتی حاکم در این کشور، به سوی حزب دیگری که البته مقبولیت گسترده‌ای در بین مردم دارد، یک دولت ائتلافی تشکیل دهد. دلیل این امر تقابل حاکمیت در این کشور با دو حزب حاکم سابق در دوره‌های خود و تجربه تلخ این تقابل است که باعث شده حاکمیت در پاکستان از تجمع و تمرکز قدرت در دستان یک حزب نگران شود.

از دیگر مسائلی که بر انتخابات آتی پاکستان اثر گذار شده، بازداشت و زندانی کردن «نواز شریف» نخست‌وزیر اسبق این کشور و رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز و دختر وی یعنی «مریم نواز» به محض ورود به پاکستان بوده است. وی که پیشتر به دلیل برخی فسادهای مالی از سوی دیوان عالی پاکستان برای ادامه نخست‌وزیری رد صلاحیت شده بود اکنون در زندان «ادیاله» در حال سپری کردن دوره محکومیت خود است. این واقعه به دو شکل بر حضور حزب مسلم لیگ در انتخابات این کشور و پایگاه رأی این حزب تاثیرگذار بوده است:

۱- رسانه‌های همسو با مسلم لیگ «شاخه نواز» با مظلوم‌نمایی، این اقدام را در راستای سیاه نمایی علیه خانواده نواز شریف (دور کردن آن‌ها به طور اخص و حزب مسلم لیگ به طور اعم از صحنه قدرت در پاکستان) قلمداد کرده‌اند.

۲- احزاب سیاسی رقیب و رسانه‌های دیگر با تاکید بر تخلف نواز شریف از قانون و تاکید بر حمایت از سیستم قضایی پاکستان، بهترین استفاده از این واقعه را در راستای پیروزی در انتخابات می‌دانند.

جنبش انصاف نیز با شعارهای هنجارشکن و صد البته مقبولیت‌زا علیه احزاب سنتی وارد کارزار انتخابات شده و وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات علاوه بر جوانگرایی و استفاده از پتانسیل جوانان در اداره کشور، به شکل گسترده با فساد مالی و اداری مبارزه خواهد کرد که همین امر باعث شده خیل وسیعی از مردم به سوی این حزب گرایش پیدا کنند.

کد N1914866

وبگردی