آفتاب

ساخت و ساز غیراصولی عامل ریزش کوه در شیراز

ساخت و ساز غیراصولی عامل ریزش کوه در شیراز

ریزش کوه در بلوار جمهوری اسلامی شهر شیراز، حادثه‌ای بود که عصر سه‌شنبه ۲۶ تیرماه حادث شد و خوشبختانه جز خسارات مالی جزئی، منجر به رخ‌داد ناگوار و غیرقابل جبرانی نشد، اگرچه این خوش‌بختی همیشه همراهی نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، عصر سه‌شنبه ۲۶ تیرماه، در حادثه‌ای قابل پیش‌بینی، نقطه‌ای از کوه در محدوده‌ی بلوار جمهوری اسلامی شهر شیراز، که نقطه‌ای مسکونی و پر تردد محسوب می‌شود، ریزش کرد و باعث مسدود شدن مسیر و البته نگرانی شدید مردم ساکن این منطقه شد.

فرماندار شیراز چهارشنبه ۲۷ تیر با اشاره به بازدید انجام شده از محل وقوع حادثه، گفت: شهر شیراز حدود ۴۰ درصد کل جمعیت فارس را در خود جای داده و با توجه به جغرافیایی آن، مستعد رخ‌دادهای طبیعی نیز بوده است.

«حیدر عالیشوندی» با تصریح این‌که موضوع مدیریت بحران در شهر شیراز بسیار اهمیت دارد، گفت: مدیریت بحران در کلان‌شهری نظیر شیراز باید همیشه آماده باشد و در مواقع ضروری از همه امکانات و البته تفکرات مدیریتی بهره بگیرد.

او گفت: امسال شاهد تعداد زیادی آتش‌سوزی در کوهستان‌ها  و مناطق حفاظت شده و دیگر رخ‌دادهای درون‌شهری بودیم که عمده علت آن رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی افراد بوده است.

وی در خصوص موضوع ریزش کوه در بلوار جمهوری شیراز گفت: با توجه به بازدید میدانی انجام شده در ساعت اولیه وقوع،  رعایت نکردن اصول فنی و ایمنی توسط افراد در هنگام ساخت و ساز کاملاً محسوس بود، ابتدا با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استانداری نسبت به شناسایی و مستندنگاری و ایمن سازی و ایجاد حریم حفاظتی اقدام شده است.

فرماندار شیراز با اشاره به بازدید انجام و نظرات کارشناسی مطرح شده، گفت: گزارش مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی در خصوص علل وقوع ارائه و نسبت به تسریع در عملیات ایمن‌سازی و رفع خطر اهتمام لازم انجام شد و براساس دادستان محترم، شعبه و قاضی ویژه‌ای در دادسرا برای بررسی موضوع و برخورد با متختلفان تشکیل می‌شود.

رئیس شورای تأمین شهرستان شیراز گفت: شهرداری را مکلف کرده‌ایم که نسبت به تخلیه‌ی ساختمان‌های در معرض خطر و ایمن‌سازی محدوده اقدام کرده و برای جلوگیری از گسترش حادثه، آب و برق و گاز ساختمان‌های در معرض خطر را قطع کند.

معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری شیراز  نیز با اشاره به انجام بازدید میدانی در ساعات ابتدای وقوع حادثه گفت: هر گونه فعالیت و عملیات خاکی وسیع یا حساس نیازمند مطالعات ژئوتکنیکی و مورفولوژیکی و زمین‌شناسی است.

«فرهاد امیدوار» افزود: قطعاً برداشت پنجه خاک در مخروط‌افکنه‌ها زمینه لغزش را فراهم خواهد کرد، اگر لایه‌های زیرین مخروط‌افکنه‌ها از خاک‌های ریز دانه به خصوص شیست و مارن بوده و دارای رطوبت هم باشد این مخروط‌افکنه‌ها تحت‌تأثیر وزن خود دچار لغزش شده و با توجه به برهم خوردن شیب شیروانی می‌تواند خطرآفرین باشد.

امیدوار یادآور شد: علت وقوع این حادثه رعایت نشدن اصول فنی در اقدامات ساخت و ساز بوده است و طی روزهای آینده علل نظارت نشدن بر روند ساخت و ساز را بررسی و نتایج را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N1914553

وبگردی