آفتاب

ترامپ هنجارهای پیشینیان خود را بر هم زده است

ترامپ هنجارهای پیشینیان خود را بر هم زده است

به گفته تاریخ‌دانان، جنجال‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در سفرش به اروپا، آداب و رسوم رهبران آمریکا را در سطحی جهانی نابود کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بسیاری از رؤسای جمهوری آمریکا هنگام سفر به خارج کشور خبرساز شده‌اند و جنجال‌آفرین بوده‌اند، اما هیچ یک به گرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، در این زمینه نمی‌رسند.

به گفته تاریخ‌دانان، جنجال‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در سفرش به اروپا، آداب و رسوم رهبران آمریکا را در سطحی جهانی نابود کرد. 

«ویلیام پومرانز» تحلیل‌گر سیاسی در مؤسسه ویلسون، گفت: «تا به حال در آمریکا رئیس‌جمهوری نداشته‌ایم که نه‌تنها در اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعضای آن را نکوهش کند، بلکه باعث شرمساری‌شان هم بشود. تا به حال پیش نیامده بود که رئیس‌جمهوری به سفری خارجی برود و دوستان و هم‌پیمانان ما را دشمن بخواند. تا به حال آمریکا رئیس‌جمهوری را به خود ندیده بود که در دیدار با روسیه ابتدا هر دو طرف را برای سردی روابط مقصر بداند و بعد بیشتر زمان خود را صرف آن کند که تقصیرها را بر گردن دیوان دادگستری و سرویس‌های اطلاعاتی کشورش بیندازد.»

بسیاری از رؤسای جمهوری آمریکا در سفرهای خود با دشواری‌هایی مواجه شده بودند؛ «فرانکلین روزولت» سی و دومین رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار با «جوزف استالین»، رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۵، به مسامحه با دیکتاتور روس متهم شد؛ «جان اف. کندی»، سی و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده و معاونانش اعتراف کرده بودند که خود را برای نشست وین در سال ۱۹۶۱ با «نیکیتا خروشچوف» نخست‌وزیر وقت اتحاد جماهیر شوروی، آماده نکرده بودند. 

اما سفر اخیر ترامپ به اروپا بسیار متفاوت بود. 

«آلینا پولیاکووا» تحلیل‌گر سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز، گفت: «گمان نمی‌کنم هیچ‌یک از رؤسای جمهوری پیشین آمریکا، با وجود تمام اشتباهات‌شان، در پیگیری منافع آمریکا قصور کرده باشند.»

این در حالی است که بسیاری ترامپ را متهم می‌کنند که در دیدارش با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، توجهی به منافع آمریکا نداشته است. 

روزنامه فنلاندی «کائوپالتی» پس از دیدار ترامپ و پوتین، این عبارت را در صفحه نخست خود چاپ کرد: «پوتین یک – ترامپ صفر». 

 

کد N1914348

وبگردی