آفتاب
معاون وزیر بهداشت مطرح کرد؛

اوضاع بیماری ها تغییر کرده است/علت ۷۳ درصد مرگ ها

اوضاع بیماری ها تغییر کرده است/علت ۷۳ درصد مرگ ها

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: تقویت آموزش عمومی و اجتماعی در زمینه سلامت امری ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا رئیسی در نشست هم اندیشی آموزش سلامت در ستاد وزارت بهداشت، اظهارداشت: در زمینه کنترل بیماری های واگیر اقدامات خوب و موثری انجام شده است. ایران در کنترل بیماری های واگیر زبانزد جهان است. اما با تغییر چهره بیماری ها و سبک زندگی ، اوضاع بیماری ها و سلامت تغییر کرده است.

وی افزود: دو دهه پیش ۷۰ درصد جمعیت در روستاها و ۳۰ درصد در شهرها ساکن بودند اما این موضوع هم اکنون برعکس است. روستاییان از نظر سطح سلامت، تسهیلات و دسترسی به سلامت در دو دهه پیش عقب بودند. اما امروزه روستاییان سواد و سطح دسترسی شان به خدمات نسبت به قبل بهبود قابل توجه ای یافته است. هم اکنون بیش از ۷۳ درصد از مرگ ها به خاطر شیوع بیماری های غیرواگیر است و راه مداخله در این زمینه پرداختن به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است.

رئیسی با اشاره به این که کنترل ریسک فاکتورها دیگر در انحصار وزارت بهداشت نیست و ما در زمینه بسیج کردن جامعه برای پیشگیری از بیماری ها نیاز به تلاش بیشتری داریم، افزود: باید سازو کاری فراهم کنیم که سیستم دچار اختلال در خدمت رسانی نشود.

وی افزود: آموزش در حوزه بهداشت سه وجه دارد؛ یکسری از آموزش ها در قالب  بسته های خدمتی است و چیزی فراتر از آن نیست و شامل توصیه های آموزشی است. دوم توانمندسازی نیروهای حوزه بهداشت مثل آموزش بهورزی، کلاس های ضمن خدمت و آموزش های توجیهی برای بسته های خدمتی است و در مرحله آخر آموزش اجتماعی در سطح جامعه که در این زمینه نیاز به تلاش مضاعف داریم.

رئیسی ادامه داد: آموزش باید هدفمند و ساختارمند باشد. گاهی باید حتی مدیران سایر دستگاه های اجرایی در استان ها را آموزش داد و این امر باید به صورت مداوم و نه مقطعی انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برای ارزیابی یک سیستم باید آن سیستم را کلی دید. اجزاء باید در کل دیده شوند نه فقط یک جزء را ببینیم. باید حوزه آموزش را هم در کل سیستم ارزیابی کنیم.

وی اظهار داشت: تمام حوزه های سلامت شامل بهداشت محیط، بیماری های واگیر، سلامت مادر و کودک وجه اجتماعی دارند. هر برنامه ای باید یک پیوست اجتماعی داشته باشد.

کد N1913287

وبگردی