آفتاب

ثبت فسیل زنده میگوی بچه وزغی در زیستگاه طبیعی نائین

ثبت فسیل زنده میگوی بچه وزغی در زیستگاه طبیعی نائین

فسیل زنده میگوی بچه وزغی در زیستگاه طبیعی شهرستان نائین مشاهده و ثبت تصویری شد.

به گزارش خبرگزاری مهر حسین اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان  در این باره گفت: میگوی بچه وزغی با نام علمی Triops cancriformis که یکی از کهن ترین گونه های زنده حاضر دنیا بوده، برای اولین بار در استان اصفهان در آب بند های پناهگاه حیات وحش عباس آباد نائین در منطقه چوپانان شناسایی و عکس برداری شد.

وی اظهار کرد: اولین گزارش و رکورد قطعی این گونه بسیار با ارزش در استان اصفهان مربوط به خرداد ماه ۱۳۹۶ بوده که در جریان سفر علمی _ پژوهشی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نائین و سر محیط بانی چوپانان و استاد حسن مقیمی، عکاس و مستند ساز حیات وحش به پناهگاه حیات وحش عباس آباد، شناسایی شد و در محل زیستگاه طبیعی و آب بندها و اراضی سیلابی منطقه چوپانان تصاویر بسیار زیبا با جزئیات کامل از این جانور آبزی به دست آمد.

وی اضافه کرد: در ادامه بررسی ها در سال ۱۳۹۷ نیز این گونه مجددا توسط محیطبانان در منطقه چوپانان و همچنین در چند لکه مجاور در بخش انارک شهرستان نائین مشاهده و ثبت شد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: میگوی بچه وزغی با ۲ تا ۱۱ سانتی متر طول جزء گونه های سخت پوست و آبشش پا بوده و تخمهای آن می تواند حتی پس از۲۰ سال غیر فعال بودن بعد از بارندگی و آبگیری شدن برکه ها و بندهای خاکی سریعا فعال و به یک موجود زنده تبدیل شود و به بلوغ برسد و پایه گذار نسل های بعدی شود.

وی گفت: پیشینه و اجداد این موجود بالغ بر ۲۰۰ میلیون سال قدمت داشته و به همین دلیل به فسیل زنده مشهور است. این گونه یکی از قدیمی ترین گونه های زنده در سیاره زمین است. فسیل این گونه از تریاس (Norian) دوره بالا به نظر می رسد عملا بدون تغییر نسبت به اعضای مدرن و امروزی گونه باشند.

سرپرست معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: حوزه پراکندگی این گونه، هند، اروپا، روسیه و شمال آفریقا بوده و در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۸۳در آذربایجان غربی شناسایی شده و درخراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز ثبت شد واخیرا در تیرماه ۹۷ نیز در منطقه رباط پشت دام اردکان مشاهده است.

وی گفت: ثبت این گونه باستانی در سال های ۹۶ و ۹۷ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد و بخش انارک شهرستان نائین، نشان دهنده اهمیت بالای زیست محیطی و بوم شناختی حوزه کویر در فلات مرکزی ایران بوده بطوری که عرصه های زیستگاهی این حوزه اعم از زیستگاه های کوهستانی، دشتی، ماسه ای، سیلابی و آبی با تنوع زیستی فوق العاده، کلکسیونی از عناصر گیاهی و جانوری وسنگواره های ادوار تاریخ طبیعی است.

کد N1913286

وبگردی