آفتاب
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات:

مدارس موظف به ثبت نام بی قید و شرط دانش آموزان هستند

مدارس موظف به ثبت نام بی قید و شرط دانش آموزان هستند

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، ثبت نام بی قید و شرط دانش آموزان دارای شرایط را یک اصل دانست که باید مدیران آن را رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کمرئی با اشاره به آغاز فصل ثبت نام  اظهار کرد: بر اساس ماده ۴ آیین نامه اجرایی مدارس مدیر مدرسه به عنوان نماینده آموزش و پرورش منطقه مسئول حسن اجرای فعالیت های آموزشی ، پرورشی ، مالی و اداری مدرسه است و در کلیه امور مدرسه مسئولیت دارد و موظف است بر اساس مقررات با برنامه ریزی مناسب و استفاده از مشارکت کارکنان و دانش آموزان و والدین آنها و با بهره گیری از امکانات و ظرفیت های داخل و خارج از مدرسه جهت تحقق اهداف مصوب دوره تحصیلی تلاش نماید.

وی افزود: بر اساس ماده ۵ همین آیین نامه مدیر مدرسه موظف است با استفاده بهینه از منابع مالی دولتی و با بهره گیری از مشارکت های اختیاری مردمی و کمک های خیرین و تقویت منابع اعتباری مدرسه شرایط لازم را برای اجرای مناسب برنامه مدرسه فراهم کند.

کمرئی با اشاره به ماده ۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۷۲ تصریح کرد: بر اساس این ماده قانونی وهمچنین آیین نامه اجرایی مدارس ، بهره گیری ازکمک های داوطلبانه مردمی به لحاظ قانونی اشکالی ندارد اما طبق ماده ۴ آیین نامه اجرایی مدارس ، مقررات مبنای کلیه فعالیت های مدرسه است، بنابراین باید دید علی رغم آنکه قوانین و آیین نامه ها جلب مشارکت های داوطلبانه را مجاز دانسته، چگونه مدیران مدارس به عنوان مجریان اصلی قانون و رعایت کنندگان آیین نامه ها و   دستورالعمل ها و همسو با سیاست های وزارت آموزش و پرورش عمل کنند .

وی اعتماد مردم به آموزش وپرورش را بزرگترین سرمایه اجتماعی دانست وخاطرنشان کرد:  همواره مدیران نگهبانان حقوق مردم و ارزش های مدرسه هستند و عملکرد قانونی آنها مورد حمایت مراجع نظارتی از درون و بیرون دستگاه آموزش و پرورش است، بنابراین وقتی مدیران در مقابل احکام صریح بخشنامه ها و دستورالعمل ها قرار می گیرند دیگر ضرورتی به تفسیر  وعملکرد سلیقه ای ندارند ، بلکه بین قاعده جلب مشارکت داوطلبانه و ممنوعیت اخذ وجه در فصل ثبت نام در اجرای دستورالعمل و بخشنامه های مربوطه تکلیف قانونی مشخصی دارند لذا نه تنها خود را مقابل قانون قرار نمی دهند بلکه قوانین و مقررات را اجرا می کنند و ازاین طریق حقوق مردم را در امر آموزش و تحصیل تامین نمایند.

 مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات،گفت: اصل بر ثبت نام بی قید و شرط دانش آموزان واجد شرایط به عنوان یک حق است نه جلب مشارکت مالی حتی بصورت داوطلبانه . عاملی که اغلب سبب مخدوش شدن رابطه  خانواده ها و مدرسه می شود .

وی با اشاره به شرایط دشوار مالی مدارس اظهار کرد: اگر خانواده ها مشارکت نکنند مدیران با مشکلاتی مواجه خواهند شد ، اما فراموش نکنیم محدودیت تقاضای مشارکت به فصل ثبت نام باز می گردد، البته آموزش و پرورش همواره نگران الزام و اجبار در برخی  مدارس برای جلب مشارکت وهمچنین ایجاد  حس اکراه در والدین است چرا که تنش در روابط دونهاد مهم تربیتی  خانواده ومدرسه برای جامعه سودمند نیست ونظام تعلیم و تربیت را دچاراخلال می کند و به همین دلیل ما فرصت مشارکت را به ضمن سال تحصیل موکول کرده ایم تا مدیران با فراغتی بیشتر از طریق تبیین برنامه ها و اقناع خانواده ها ، بخشی از نیازهای مالی را در قالب کمک های داوطلبانه تامین کنند و از مظان اتهام دریافت اجباری وجه دور بمانند .

کمرئی خاطرنشان کرد: بر این باوریم که ارزش و برکت مشارکتی که از روی اختیار و میل و رغبت باشد حتی اگر نسبت به گذشته به لحاظ عدد و رقم کاهش یافته باشد ارزشمندتر از مقادیری است که به اکراه پرداخت شده است بر همین اساس تقاضای مشارکت مالی در فصل ثبت نام برای مدارس عادی دولتی ، هیات امنایی و نمونه دولتی به موجب مقررات فعلی مجاز نیست.

وی با اشاره به شرایط مشارکت های مردمی در مدارس غیر دولتی گفت: مدارس غیر دولتی مطابق با الگوی اعلام شده  برای شهریه و نیز مدارس استعدادهای درخشان به مقادیر معلوم شده تحت عنوان حق الثبت و مدارس شاهد طبق ضوابط تعیین شده مجاز به جلب مشارکت خانواده ها بابت بخشی از هزینه کلاس های فوق برنامه می باشند ، این مدارس می توانند در فرآیندی شفاف به میزان مقرر و نه بیشتر، حتی در فصل ثبت نام تقاضای مشارکت کنند .

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادامه داد: مبلغ وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و فوق برنامه در مدارس شاهد قبلا در درستورالعمل ۴۶۱۰۶ مورخ ۲۱/۳/۹۷ اعلام شده است ، میزان حق الثبت مدارس استعدادهای درخشان در بند ۶ و ۷ همان دستورالعمل معین شده و رقم شهریه مدارس غیر دولتی نیز کاملاً روشن است .

وی افزود: آنچه مدارس را مجاب به مراعات دستورالعمل های می کند قانون مداری و اعتقادی است که مدیران به رعایت حقوق مردم دارند. تا کنون هم این اراده مدیران مدارس بوده است که علی رغم شرایط اقتصادی و دشواری های اداری متعدد ، مدارس را با کیفیت قابل قبولی اداره کرده اند ، بنابراین دغدغه و تلاش مدیران مدارس تضمین کننده کیفیت فعالیت مدارس و تأمین کننده حقوق دانش آموزان بوده و خواهد بود .

رئیس ستاد نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان در زمینه قوانین و مقررات و دستورالعمل های نظارت اظهار کرد: امروزه حساب یکپارچه مدارس در سراسر کشور این امکان را بوجود آورده تا در سطوح مختلف مدیریتی راه های تامین مالی مدارس و ورودی های مالی را نظارت کنیم هر نوع رخداد مالی در حساب مدارس قابل رصد و پیگیری است . لذا ما مشکلی در تشخیص و تعیین نقض مقررات نداریم به راحتی می توانیم ادعاها و شکایات مالی را رسیدگی و صحت و سقم ادعاها را تعیین کنیم.

 وی ادامه داد: تیم های نظارتی متعددی را پیش بینی کرده ایم تا به صورت میدانی مدارس را بازرسی و نظارت کنند و چنانچه با تخلفی مواجه شدند با آن برخورد خواهند کرد. البته تمایل نداریم هیچ مدیری را به دلیل دغدغه ای که برای اداره مدرسه و تامین مالی آن دارد متخلف از قوانین بشناسیم، اما رعایت مقررات و رعایت حقوق مردم بویژه در شرایط فعلی ضروری تر و مهمتر است .

کد N1913252

وبگردی