آفتاب

حضور ۵۵۰ پزشک در حج ۹۷

حضور ۵۵۰ پزشک در حج ۹۷

مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین شرایط تیم‌های پزشکی حج ۹۷ و ارائه خدمات درمانی به حجاج گفت: در طول حج حدود ۵۵۰ پزشک در قالب دو گروه در مجموعه هتل‌ها و همچنین گروه دیگر به عنوان تیم‌های بیمارستانی به حجاج ارائه خدمات خواهند داشت.

طاهر درودی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اعزام تیم‌های خدمات درمانی به عربستان اظهار کرد: برای حج امسال از حدود ۲۰ روز پیش کار ما آغاز شد و پس از بارگیری و ارسال داروها و تجهیزات به فرودگاه جده، تیم‌های پیش پرواز برای ترخیص این اقلام از فرودگاه جده اعزام شدند و ۱۰ روز قبل نیز تیم دوم اعزام شد. همچنین سه روز پیش یک تیم هفت نفره به سمت عربستان پرواز کردند و بعد از ظهر روز گذشته (یکشنبه) نیز حدود ۲۴ نفر دیگر اعزام شدند که در این تیم‌ها رسته‌های مختلف از جمله نیروهای راه اندازی بیمارستان، تاسیسات، خدمات، پرستار و ... حضور دارند.

مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه پزشکان در روزهای آینده اعزام می‌شوند، گفت: با توجه به اینکه اعزام زائران از ۲۸ این ماه آغاز می‌شود، پزشکان ما همراه با حجاج و برخی از آنها چند روز قبل اعزام می‌شوند و در مدینه مستقر خواهند شد و تیم‌هایی که باید در مکه حضور پیدا کنند دو روز بعد به آنجا مشرف می‌شوند. از همین رو ارائه خدمات پزشکی در مکه مکرمه نیز تقریبا از دوم مرداد با حضور زائران آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پزشکان به دو صورت مختلف خدمات رسانی می‌کنند، اضافه کرد: مجموعه‌ای از پزشکان در محل هتل‌های اقامت زائران ارائه خدمات می‌دهند و گروه دیگری شامل تیم‌های بیمارستانی هستند. حدود ۲۷۵ پزشک عمومی، اورژانس، طب داخلی و ... در مجموعه‌ها حضور خواهند داشت و تیم بیمارستانی نیز نزدیک به ۲۵۰ نفر هستند که در محل بیمارستان‌ها ارائه خدمات دارند. در مجموع نزدیک به ۵۵۰ پزشک با تخصص‌های مختلف در حج ۹۷ حضور خواهند داشت.

درودی با اشاره به فعالیت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در دو شهر مکه مکرمه و مدینه منوره افزود: در مکه مکرمه بیمارستان ما همانند سال قبل فعال است و پزشکانی از رسته‌های تخصصی از جمله جراح، چشم پزشک، داخلی، فوق تخصص غدد، گوارش، کلیه، متخصص اعصاب و روان، دندانپزشک و ... حضور دارند. همچنین در پنج مجموعه درمانی ما در مکه مکرمه متخصصان طب اورژانس و طب داخلی حضور دارند. ضمن اینکه تجهیزات درمانی از جمله الکتروشوک، دستگاه نوار قلب و خدماتی از این قبیل در پنج مرکز مکه مکرمه و سه مرکز مدینه منوره وجود دارد. همچنین تجهیزات دیگر و داروخانه نیز پیش بینی شده است. در صورتیکه نیاز به جراحی هم باشد انتقال به بیمارستان‌های سعودی امکان‌پذیر است و در غیر اینصورت خدمات در بیمارستان و درمانگاه‌های ما ارائه می‌شود.

مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مورد تدوین پرونده‌های آنلاین حجاج گفت: مشکلاتی که در سال‌های قبل وجود داشت برطرف شده و ما پرونده بیماران را به صورت آنلاین و به روز در اختیار داریم و با توجه به اینکه امکان قطعی ارتباط اینترنتی وجود دارد، این پیش بینی انجام شده که به صورت آفلاین نیز بتوان به اطلاعات پرونده الکترونیکی حجاج دسترسی داشت ضمن اینکه در این پرونده‌ها سوابقی که در ایران برای حجاج ثبت شده نیز وجود دارد و در هر جایی که حجاج به پزشکان مراجعه کنند، امکان استفاده از تمام اطلاعات آنها وجود دارد.

وی همچنین به زائران بیت الله الحرام توصیه کرد که با توجه به اینکه حج در فصل گرما انجام می‌شود، زائران حتما دستورالعمل‌هایی که در کاروان‌ها اطلاع رسانی می‌شود را رعایت کنند و در روز کمتر تردد کنند. همچنین توصیه می‌کنیم که از لباس‌های روشن استفاده کنند و حتما در طول روز آب زیاد مصرف کنند.

انتهای پیام

کد N1912994

وبگردی