آفتاب

وزیر جوان این بار پارازیت‌ها را به چالش می‌کشد

وزیر جوان این بار پارازیت‌ها را به چالش می‌کشد

عده‌ای می گویند این پارازیت‌ها سرطان‌زاست و عده‌ای معتقدند که هیچ تاثیری روی نسل بشر ندارد

آفتاب: سال‌هاست که بحث پارازیت‌های ماهواره‌ای از دور و نزدیک به گوش می‌رسد. عده‌ای می گویند این پارازیت‌ها سرطان‌زاست و عده‌ای معتقدند که هیچ تاثیری روی نسل بشر ندارد.
چند سال پیش بود که رئیس محیط زیست وقت پیگیر تأثیر این پارازیت‌ها شد ولی تقریباً این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسید.
یکی از مسئولین وزارت بهداشت در همان زمان به رسانه‌ها گفته بود که مطالعات زیادی در مورد امواج رادیویی با فرکانس‌های مختلف انجام شده که نشان می‌دهد پارازیت، سرطان‌زا نیست. البته خیلی سربسته گفته بود که پارازیت‌ها عوارض دیگری دارند.
اما در همان زمان یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این که باید پارازیت‌ها کم شود گفته بود با تشکیل کارگروه تخصصی باید مشخص شود که چه میزان پارازیت‌ها بر سلامتی مردم اثر می‌گذارد.
این حرف و حدیث‌ها باعث شده بود شکایتی مبنی بر تاثیرات منفی پارازیت‌ها از سازمان تنظیم مقررات رادیویی شود. شاکی پرونده آسیب‌زا بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای که خودش وکیل دادگستری بود اظهار کرد: دو سال پیش به اتفاق فرد دیگری، شکایتی را مبنی بر آسیب‌زا بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای مطرح کردیم که این شکایت منجر به استعلام دادسرا از سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست شد. در این پرونده، سازمان تنظیم مقررات رادیویی طرف شکایت بود که زیر مجموعه وزارت ارتباطات است و مطابق یک آئین‌نامه، تمام فرکانس‌های موجود در کشور بایستی تحت‌نظر این سازمان باشد.
سازمان تنظیم آیین نامه رادیویی در پاسخ به استعلام‌ها گفته بود که امواج پارازیت در صلاحیت این سازمان نیست و در صلاحیت سازمان انرژی اتمی است. سازمان انرژی اتمی نیز به استعلامات دادسرا پاسخ داد و در پایان میان بازپرس پرونده و معاون دادیار اظهارنظر بر سر منع تعقیب یا پیگیری بیشتری موضوع اختلاف به وجود آمد. معاون دادستان تهران به نظر بازپرس پرونده ایراد گرفت و در پایان پرونده پس از بررسی‌ها کامل‌تر برای رفع اختلاف میان بازپرس و معاون دادیار اظهارنظر، به دادگاه ارسال شد. شعبه 1058 دادگاه کارکنان دولت از دو مرجع دیگر شامل سازمان پزشکی قانونی و سازمان محیط زیست استعلام کرد که هر دو سازمان در خصوص آسیب‌زا بودن انتشار پارازیت برای انسان، توضیحاتی را ارائه کردند اما در نهایت به دلیل مشخص نبودن عنصر مادی جرم، دادگاه صدور قرار منع تعقیب را تأیید کرد و پرونده با قطعی شدن قرار منع تعقیب، مختومه شد.
الآن چند سالی است که از این موضوع می‌گذرد و وزیر جوان کابینه روحانی با بیان اظهاراتی در مورد پارازیت‌ها بازهم به تیتر رسانه‌ها تبدیل شد. آذری جهرمی اعلام کرده که قرار است در شیراز و چند شهر مختلف، دستگاه‌هایی برای سنجش میزان فرکانس‌های رادیویی نصب شود تا همان‌گونه که مردم از میزان آلودگی هوا در نقاط مختلف باخبر می‌شوند، از میزان آلودگی‌های فرکانسی هم آگاهی پیدا کنند. اما این سؤال پیش می‌آید که در کجای پایتخت این دستگاه‌ها باید نصب شوند تا به‌موقع آلارم بدهند؟ آیا مسئولین این دستگاه‌ها را درجاهایی نصب خواهند کرد که حداقل یا حداکثر میزان آلایندگی پارازیتی را نشان دهند؟
باید منتظر باشیم و ببینیم صحبت‌های وزیر جوان به کجا ختم می‌شود!
کد N1912395

وبگردی