آفتاب

عملکرد معاونت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی در یک نگاه

عملکرد معاونت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی در یک نگاه

حسین امیرگنجه (مدیرکل برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی) در یادداشت پیش‌رو که به مناسبت هفته تامین اجتماعی نوشته شده به تحلیل مدیریت ریسک‌های موجود در صندوق‌های بازنشستگی پرداخته است.

صندوق‌های بازنشستگی نقش کلیدی و تاثیر‌گذار در اقتصاد هر کشور دارند و دارای رویکردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستند. محیط‌های تاثیرگذار بر عملکرد صندوق‌های بازنشستگی بسیار متلاطم و متغیر هستند و مدیران این سازمان‌ها با انواع متغیرهای محیطی و تاثیر‌گذار  روبه‌رو بوده که باید با مدیریت هوشمندانه هدایت گردد. لذا یکی از دغدغه‌های اصلی و اساسی این صندوق‌ها  مدیریت ریسک‌های موجود و اتخاذ استراتژی‌های مناسب جهت عبور از این بحران‌هاست. امروزه با توسعه زیرساخت‌های سازمان تامین اجتماعی سعی می‌شود به سمت هوشمندسازی، دانایی محوری و دانش مداری حرکت شود.

در راستای حرکت به سمت اهداف فوق‌الذکر این معاونت نیز همواره تلاش می‌کند با تدوین برنامه‌های استراتژیک و باتکیه بر ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای تعیین شده در برنامه راهبردی حرکت کند تا به دو هدف اصلی پایداری مالی و رضایت ذی‌نفعان دست یابد. لذا با عنایت به موارد فوق الاشاره عمده‌ترین فعالیت‌های حوزه معاونت اقتصادی در سال جاری شامل موارد زیر است:

 تدوین، ابلاغ، اجرا و کنترل و پایش برنامه‌های عملیاتی ادارات کل بیمه‌ای و مدیریت‌های درمان

پیگیری و در نتیجه اضافه نمودن بندهای "و" و "ن" در برنامه بودجه کشور و پیگیری وصول مطالبات از دولت

 مشارکت و نظارت بر اجرای برنامه راهبردی تدوین شده توسط شرکت‌ها و موسسات تابعه

دریافت اسناد خزانه اسلامی در قبال بخشی از مطالبات دولت

مدیریت بودجه برنامه‌های عملیاتی در دو حوزه ستادی و استانی

شناسایی شرکت‌های زیان ده و آماده‌سازی شرایط جهت واگذاری شرکت‌های خارج از استراتژی‌های سازمانی

مشارکت فعال در تدوین و اجرایی نمودن برنامه‌های مبتنی بر راهبردهای اقتصاد مقاومتی در ادارات کل بیمه‌ای و درمانی

لذا در راستای موارد فوق، این معاونت با تشکیل کارگروهای تخصصی و برگزاری  جلسات متعدد کارشناسی سعی در کاهش انحرافات برنامه‌ای داشته و علاوه بر آن با نزدیک شدن به پایان سال ۹۶ و عدم تحقق تامین اعتبار از محل فروش اموال غیرمنقول و املاک مطابق بند "ک" تبصره (۵) و با پیگیری‌های مکرر از سوی معاونت سازمان و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهایتا رئیس سازمان برنامه و بودجه طی نامه شماره ۱۶۵۷۵۸۶ مورخ ۱۸/۱۱/۹۶ با انتشار اوراق اجاره سهام موافقت نمودند.

اوراق اجاره سهام در دو مرحله ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال و ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال با نقش بانی توسط شستا و با مبنای سهام شرکت‌های زیر مجموعه شستا و سازمان تامین اجتماعی و تضامن بانک رفاه و بانک توسعه تعاون منتشر و در پایان سال ۹۶ به فروش رسید.

همچنین در خصوص مابقی اوراق تا سقف ۵۰۰۰۰ میلیارد ریال مقرر گردید به مبلغ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال اوراق اجاره سهام و نیز اجاره دارایی با نقش بانی توسط شستا و شرکت رجاء منتشر گردد. در راستای این بند و درج احکام پیشنهادی سازمان در لایحه بودجه کل کشور و با توجه به تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته سرانجام در تبصره (۵) قانون بودجه سال ۹۷ در قالب (۱-۲) بند "و" و نیز بند "ن" این تبصره، اعتباری به میزان ۵۰۰۰۰۰ میلیارد ریال جهت تسویه مطالبات سازمان درنظر گرفته شد.

کد N1912231

وبگردی