آفتاب
حاج حسین یکتا در مراسم رونمایی از کتاب «مربع های قرمز»:

دهه هفتاد و هشتادی‌ها، روزگار را عوض می‌کنند/ ضرغام‌ها در راهند

دهه هفتاد و هشتادی‌ها، روزگار را عوض می‌کنند/ ضرغام‌ها در راهند

حاج حسین یکتا در مراسم رونمایی از کتاب «مربع های قرمز» گفت:ما به بچه های دهه ۷۰ و دهه ۸۰ امیدواریم. می دانیم که به زودی به یاری آنها وارد یک نبرد تمام عیار با جبهه کفر می‌شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «مربع های قرمز» عصر امروز ۲۲ تیرماه در موسسه فرهنگی هنری شهدای هفتم تیر و با حضور محمدحسین صفارهرندی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام رحمانیان تولیت مسجد مقدس جمکران، همسر شهید زین الدین، و دیگر علاقه مندان برگزار شد.

در آغاز این مراسم زینب عرفانیان که به گردآوری خاطرات حاج حسین یکتا پرداخته بود بیان کرد: تا مجروحی، زخمی بر بدن دارد خاطرات جنگ زنده است و فراموش نمی شود. جنگ ۸ ساله ما بخشی از تاریخ مردم این سرزمین است. نسل ما دست نیاز به سوی شیرزنان و شیرمردانی دراز کردند که جنگ را دیده و شنیده اند. ما باید خاطرات شاهدان و راویان ۸ سال دفاع مقدس را ثبت و ضبط کنیم.

نویسنده کتاب مربع های قرمز گفت: این کتاب طی سه سال و ۳۰ جلسه نگاشته شده است. من در نوشتن این کتاب با احتیاط فراوان جلو رفتم تا گرفتار افراط و تفریط نشوم. همچنین فضای این کتاب نه داستانی است و نه جنبه خاطره نگاری صرف دارد بلکه راهی مابین داستان و خاطره نگاری را انتخاب کرده ام تا هم مطالب کتاب مستند باشد و هم کار، خشک و بی روح نباشد.

عرفانیان با اشاره به سفرهای بسیاری که برای نگارش این کتاب داشته است گفت: من برای نوشتن خاطرات حاج حسین یکتا از قم تا شلمچه و فاو و نقطه صفر مرزی رفته ام و نگارش خاطرات حاج حسین یکتا با بازخوانی ها و بازنگری های بسیار همراه بوده است. همچنین اسناد مصور و مکتوب متعلق به سپاه و ارتش را مرور کرده ام تا امانتدار صادقی باشم چرا که راویان و شاهدان جنگ تا دو دهه دیگر نایاب می شوند و ما نیاز داریم خاطرات پدران و مادران شهدا  و همچنین خاطره جانبازان و اسرا را ثبت و ضبط کنیم.

در این مراسم همچنین محمدحسین صفارهرندی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت. او گفته های خود را با بیان چند آیه از سوره طه آغاز کرد و گفت: در ابتدای سوره طه از حضرت موسی(ع) پرسیده می‌شود آنچه در دست دارید چیست و او در جواب می گوید عصایی در دست من است که گاه بر آن تکیه می کنم و گاهی با آن گوسفندانمان را به چرا می برم. این عصا ویژگی های دیگری هم دارد. دوستی می گفت ویژگی های دیگر این عصا این است که گاه همچون چماق بر سر بعضی چماق داران فرود آید.

او در ادامه بیان کرد: ما باید موسی های درون خود را آزاد کنیم. اگر این اتفاق بیافتد عصاهای معجزه گون نقش آفرینی می کنند وگرنه به چوبی در دستان ما تبدیل می شوند که تنها کار کردنشان تکیه کردن یا گوسفند چراندن است.

صفارهرندی همچنین بیان کرد: من حسین یکتا را به واسطه همسر و فرزندانمان و از طریق کاروان راهیان نور شناختم. یکتا از جمله کسانی است که موسای درون خود را آزاد کرده. او هرگز به سراغ حکومت و حکومت مردان نرفته. این حکومت مردان بودند که به سراغ او آمده و خود را به او چسبانده اند را که خداوند جلوه هایی از اعجاز را به او نشان داده و این اتفاق کم و کوچکی نیست.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضور تاثیرگذار حسین یکتا اشاره و بیان کرد: یکتا یک روز راوی و یک روز رزمنده است. او رنج و درد مردم را با مسئولان در میان می گذارد. در جبهه کردستان و در جبهه خوزستان می جنگد و وقتی مردم در گوشه ای از این سرزمین چون کرمانشاه و سرپل ذهاب دچار زلزله می شوند به آنجا می رود و در آن میدان می جنگد. چگونه یک نفر می تواند توانایی های گوناگونی داشته باشد اگر گوهر وجودش را رها نکرده باشد. حسین یکتا گوهر وجود خود را شناخته و رها کرده است.

صفارهرندی همچنین بیان کرد: من هنوز کتاب «مربع های قرمز» را نخوانده ام اما می دانم یکتا چگونه می نویسد. همچنان که می دانم کتاب بزرگتر و پراهمیت تر برای من خودِ حسین یکتا است. او یک صحیفه بلند از توانایی ها یک انسان مجاهد است که هیچ وقت کم نمی شود. صحیفه حسین یکتا را باید گشود و راز و رمزاین توانمندی را به نسل جوان منتقل کرد.

در این مراسم همچنین همسر شهید زین الدین در سخنانی کوتاه بیان کرد: من حس خوبی برای آمدن به این مراسم داشتم و فکر می کردم با حضور در این مراسم می توانم یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس بویژه همشهریانم یعنی شش هزار شهید استان قم را گرامی دارم. خوب است که کتابهایی چون «مربع های قرمز» بیشتر نوشته شود چرا که جوانان ما را با رشادت های رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس آشنا می کند.

محمدحسین یکتا آخرین سخنران این مراسم بود. او سخنان خود را با اشاراتی کوتاه به فرمایشات امام راحل آغاز و بیان کرد: یک روز امام خمینی فرمودند صدام رفتنی است همچنان که گفتند مزار پاک شهدا تا قیامت به دارالشفا تبدیل می‌شود. امروز می بینیم نشانی از صدام باقی نمانده و کاروان هایی چون راهیان نور و همچنین مزار شهدای گمنام به دارالشفایی برای مومنان تبدیل شده است. هر چه امام گفت اتفاق افتاد و هرچه هنوز اتفاق نیفتاده در آینده محقق خواهد شد. امروز هم هر چه رهبر معظم انقلاب می گویند اتفاق خواهد افتاد همچنان که اشاره کردند من هیچ امیدی به برجام ندارم و دیدیم که پیش بینی ایشان دست و بدون نقص بود.

این راوی جنگ و دفاع مقدس در ادامه بیان کرد: امروز سرهای بریده در شامات تقدیر عوض می کنند، غواص های دست بسته می آیند تا دستان بسته بسیاری را بگشایند. انقلاب به سرعت جلو می رود و ما خوشحالیم که خون شهیدان پایمال نشده و به ثمر رسیده است. حالا هم به بچه های دهه ۷۰ و دهه ۸۰ امیدواریم چرا که می دانیم  جوانان امروز که متولد دو دهه قبل هستند با دستاوردهای انقلاب آشنا می شوند و به یک نبرد تمام عیار با جبهه کفر در بعد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می پردازند.

حاج حسین یکتا علت واکنش غربیان به جمهوری اسلامی ایران را سرخوردگی و ناامیدی آنان دانست و افزود: اگر می بینید امروز غربی ها تمام قد به میدان آمده اند برای این است که یقین کرده اند کارشان تمام است چرا که کافی است مادران ما که ۶ شهید و ۷ شهید به انقلاب تقدیم کرده اند سر بلند کنند آنوقت شاهرخ ضرغام ها سر از جبهه در می آورند یعنی کسانی که به ظاهر لاابالی و بی قید به نظر می رسند. از این رو است که امروز فردی چون ترامپ قداره باز کرده و این گونه واکنش نشان می دهد.

رئیس پیشین قرارگاه خاتم با اشاره به اینکه در کتاب «مربع های قرمز» به نام ۱۰۰ شهید اشاره شده گفت: نام ۱۰۰ شهید در این کتاب آمده همچنین زینب عرفانیان برای نگارش خاطرات اینجانب از کودکی تا پایان دوران دفاع مقدس زحمت بسیار کشیده. امیدوارم که این کتاب نسل جوان و نوجوان ما را به ارزش های دفاع مقدس آشنا و علاقه مند کند آن هم نه فقط در ایران که در گوشه گوشه جهان چرا که در کشمیر جوانانی را دیدم که کتاب «پرواز تا بی نهایت» شهید بابایی را می خواندم یا در اروپا کسانی بودند که دلشان می خواست ما به آنجا برویم و خاطرات ۸ سال دفاع مقدس را روایت کنیم.

در این مراسم همچنین کلیپی از سجاد هاشمی پخش شد. همچنین مصطفی صابر خراسانی به شعرخوانی پرداخت. در آخر نیز از کتاب «مربع های قرمز» نوشته زینب عرفانیان که به گردآوری خاطرات حاج حسین یکتا پرداخته و از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده، رونمایی شد.

کد N1912203

وبگردی