آفتاب

اصلاح چالش‌های اقتصادی نیازمند اصلاح ساختارها و نظام بودجه‌ریزی است

اصلاح چالش‌های اقتصادی نیازمند اصلاح ساختارها و نظام بودجه‌ریزی است

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تاکید کرد: سلوک عقلانی رسالت هر انسان مومن و مسلمانی است. کلمات پیشوایان معصوم دین در این حوزه واقعا انسان را در حیرت فرومی‌برد. اطاعت و بندگی خدا در پرتو پرچم پرفروغ علم و عقل است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران گفت: مشعل فراروی جامعه، قرآن دارد که دو چهره دارد. یک چهره، کتابی است که در دست ما است و دیگری، قرآن ناطق است که پیامبر اعظم (ص) است. نفس ایشان امیرالمومنین (ع) و اهل بیت ایشان است. همسر پیامبر اکرم (ص) در توصیف رسول خدا (ص) فرمود، می‌خواهد پیامبر را بشناسید قرآن در وجود آن حضرت تجسم یافته بود.

هر کجا با اولیای دین در پرتو مشعل پر فروغ امامت قدم برداشته‌ایم، خلق قدرت کرده‌ایم

وی ادامه داد: بعضی از اعاظم فقها و علما مانند می‌فرمایند قرآن توصیف پیامبر اعظم و انسان کامل است.

امام جمعه موقت تهران خطاب به نمازگزاران اظهار داشت: شما این پرچم را دارید و باید در پرتو این پرچم عمل کنید. هر کجا از قرآن فاصله گرفته‌ایم، ضربه خورده و هر کجا به قرآن نزدیک شده‌ایم، عزت دیده‌ایم. هر کجا با اولیای دین در پرتو مشعل پر فروغ امامت قدم برداشته‌ایم، خلق قدرت و هر کجا زاویه گرفته‌ایم، آسیب دیده‌ایم.

مدیران کشور باید در عرصه‌های مختلف با علم و اندیشه تصمیم بگیرند تا سلوک‌شان انقلابی باشد

ابوترابی‌فرد افزود: ایران با این ملت عزیز با این جغرافیا و سرمایه‌ها، سال‌ها در جغرافیای جهان حضور داشت اما قرارداد ترکمنچای بر این ملت تحمیل شد. در قرن‌های قبلی سرزمین‌های بسیاری از ایران را جدا کردند؛ گاهی با طراحی نظامی و سیاسی و گاهی با قیام و قعود. چه شده است که این ملت نماد قدرت اسلام شده است؟ این مسئله در پیوند با قرآن و دین برای مدیریت جامعه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه قرآن در همه عرصه‌ها پیام دارد، تصریح کرد: یک تصمیم و اقدام بدون پشتوانه علمی پاسخ دادن به خدا را به همراه دارد. وقتی این تصمیم در عرصه سیاسی اجتماعی باشد پاسخ بسیار سخت باشد. مدیران کشور باید در عرصه‌های مختلف، با علم و اندیشه تصمیم بگیرند تا سلوک‌شان انقلابی باشد.

بندگی خدا در پرتو پرچم پرفروغ علم و عقل است

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه باید در سایه مشعل عقل قدم برداشت، خاطرنشان کرد: سلوک عقلانی رسالت هر انسان مومن و مسلمانی است. کلمات پیشوایان معصوم دین در این حوزه واقعا انسان را در حیرت فرومی‌برد. اطاعت و بندگی خدا در پرتو پرچم پرفروغ علم و عقل است.

ابوترابی اضافه کرد: باید بر درب حوزه و دانشگاه زانو زد. اگر مدیریت کشور با دانش، حوزه و دانشگاه گره نخورد چالش‌های جدی حرکت پرشتاب ملت را با دشواری‌های جدی روبه‌رو می‌کند. باید رو به سوی اهل فکر و دانش و علم آورد. باید اقدامات اقتصادی دولت را چهره‌های فاخر صاحب فکر و تجربه و آشنا با مسائل اقتصادی کشور تبیین کنند. 

امروز نیاز ویژه‌ای به وحدت داریم

 

وی با بیان اینکه تعلیم با تعقل گره خورده است، ابراز داشت: استحکام دانش به سلوک عقلانی است. علم را از عالم ربانی باید فراگرفت. عالمی که مربای خدای متعال است یعنی سلوک او سلوک علمی و به علم و معرفت خود متعهد است و این علم را در سایه حیات عقلانی می‌توان شناخت. 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه سلوک عقلانی و احتیاج علم به عقل در دو حوزه وجود دارد، عنوان کرد: اگر حیات عقلانی نبود، سخن عالم را نمی‌فهمیدیم و کلام پیامبر (ص) و وحی را درک نمی‌کردیم اما با عقل است که عالم را می‌شناسیم و حیات عقلانی با حیات علمی گره خورده است. سلوک عقلانی و علمی حرکتی جمعی و همیشه نیازند به وحدت بوده است و ما نیز نیازمند به وحدت بوده و خواهیم بود اما امروز نیاز ویژه‌ای به آن داریم. 

اصلاح چالش‌های اقتصادی نیازمند اصلاح ساختارها و نظام بودجه‌ریزی است

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه زمینه‌های تفرقه همیشه فراوان است، یادآور شد: جامعه اسلامی باید در کنار هم باشد. در پیمودن راه‌های مبتنی بر دانش و علم و خلق قدرت راهی جز اجماع نخبگان سیاسی و چهره‌های فاخز علمی و حوزوی و دانشگاهی نیست. باید تلاش کرد اجماع را خلق کرد و در زیر خیمه‌ای که عمود بر اقتدار رهبر انقلاب است باید با وحدت و وحدت کلمه قدم برداشت.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: اصلاح چالش‌های اقتصادی کشور نیازمند اصلاح ساختارها و نظام بودجه‌ریزی کشور و نیازمند به اصلاح رفتارها و تصمیمات اساسی است. این تصمیمات هزینه دارد، اگر اجماع نخبگان سیاسی و علمی نباشد و تداوم نخواهد یافت. این نیازمند عزم و اراده و سلوک عقلانی و اجماع حول دانش و علم است.

ادامه دارد... 

 

کد N1911348

وبگردی