آفتاب
ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

تجارت امنیت، هدف ترامپ از اعمال فشار بر اعضاء ناتو/ ضد امنیت‌های مصنوعی، در دستور کار کاخ‌سفید

تجارت امنیت، هدف ترامپ از اعمال فشار بر اعضاء ناتو/ ضد امنیت‌های مصنوعی، در دستور کار کاخ‌سفید

آمریکای ترامپ به دنبال آن است که به اعضاء ناتو بگوید که در قبال واشنگتن بدهکار هستند و باید بدهی چند ساله خود را پرداخت کنند.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در با اشاره به سخنان ترامپ در نشست ناتو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته توجه شود که ترامپ محصول یک فرآیند سیاسی – اجتماعی در آمریکا است و این محصول معتقد است که ایالات متحده بیش از اندازه در تامین امنیت جهانی از جیب آمریکا خرج کرده و شرکاء دیگر سهم کمتری را متقبل شده‌اند. ترامپ معتقد است که آمریکا نمی‌تواند به تنهایی بار این مشکلات را به دوش بکشد؛ از سوی دیگر کابینه و افراد منتسب به وی اظهار کرده‌اند که سایر کشورها نباید ایالات متحده را به مثابه «قلک» پر از پول ببینند. لذا تمامی آنها به دنبال کاهش بار مالی آمریکا در مورد ناتو و سایر پیمان‌ها هستند.

وی ادامه داد: ایالات متحده از ابتدا سعی داشته تا رهبری لیبرال دموکراسی دنیا را به دست بگیرد و در این راه مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی شده است. مصداق این موضوع را می‌توان در مشارکت برای تامین امنیت اروپا، حضور نظامی در شرق آسیا و تقویت ناتو یا هرگونه تهدید دیگر دانست؛ البته این موضوعات تنها به خاطر تامین منافع آمریکا نبوده و بخشی از آنها منافع متحدان واشنگتن را تامین می‌کند. از این منظر ایالات متحده به دنبال آن است که در ازای همراهی سایر کشورها، متحدین خود را به پرداخت سهم خود تشویق کند و اگر این سناریو عملیاتی نشود بدون تردید به سراغ تهدید‌های جدی یا ضد امنیت‌های مصنوعی می‌رود. به عبارت دیگر آمریکای ترامپ در وضعیت فعلی اگر کشورهای عضو ناتو سهم خود را پرداخت نکنند به دنبال تجارت امنیت خواهد رفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سخنان ترامپ در نشست ناتو را باید در جهت هموار کردن طلب‌های او از سایر اعضاء دانست، گفت: در گذشته آمریکا مشغول تجارت سلاح و تجهیزات سنگین پیشرفته بود اما معتقدم که در حالت فعلی بحث تجارت امنیت از سوی کاخ‌سفید و ترامپ دنبال می‌شود که در هر دو محور شرکاء آمریکا حضور فعال دارند. ترامپ در وضعیت فعلی به دنبال مطالبه بدهی سایر کشورها و متحدان است و می‌خواهد این پیام را بدهد که آمریکا همانند گذشته به کسی بدهکار نیست و همگان باید سهم خود را پرداخت کنند. بخشی از این موضوع به مشکلات اقتصادی ایالات متحده مربوط است، ترامپ سعی دارد با اخذ طلب‌های خود از متحدانش، وضعیت اقتصادی کشور خود را سر و سامان دهد و خود را پیروز میدان اعلام کند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا ناتو در آینده نزدیک وارد معادلات خاورمیانه خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: در مورد خاورمیانه و شرق آسیا مسائلی زیادی برای عدم حضور یا حداقل عدم نیاز به حضور در این مناطق وجود دارد اما باید توجه داشت که ایالات متحده عضو اصلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است و وزنه سنگین ناتو به حساب می‌آید. لذا اگر دیده شود که ناتو در آینده وارد عراق و کلاً منطقه خواهد شد، شک نکیند که به دستور ایالات متحده این اقدام صورت گرفته است. این به دلیل عدم خواست دخالت مستقیم نظامی آمریکا در برخی از پرونده‌ها است و سعی می‌کند تا ناتو را درگیر این موضوع کند. بالطبع این موضوع هم فشارهایی را بر سایر اعضاء وارد می‌کند و به نوعی منافع سیاسی و امنیتی واشنگتن از جیب سایر اعضاء تامین می‌شود. بنابراین اگر زمینه منطقی برای سایر کشورهای عضو ناتو برای ورود به خاورمیانه وجود داشته باشد، حتماً آنها وارد خواهند شد اما در وضعیت کنونی اتفاقی مانند ۱۱ سپتامبر رخ نداده که آنها با ورود به خاورمیانه موافقت کنند.

کد N1911275

وبگردی