آفتاب

مسجد ۳۰۰۰ هزار ساله‌ای که در آتش سوخت

مسجد ۳۰۰۰ هزار ساله‌ای که در آتش سوخت

مسجد جامع ساری با قدمتی ۳ هزار سال عصر پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه در آتش سوخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیف‌الله فرزانه به خبرنگار ایلنا گفت: آتش‌سوزی از ساعتِ ۱۸:۴۵ شروع شد و تا ساعتِ ۲۱:۳۰ تقریباً مهار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران درباره‌ی علت این آتش‌سوزی متذکر شد: آتش‌نشانی علت آتش‌سوزی را هنوز کتباً به ما اعلام نکرده است. اگر اعلام شود برآورد‌ها را ما انجام می‌دهیم.

او درباره‌ی آخرین اقدامات به عمل آمده بیان داشت: امروز صبح بررسی‌های اولیه‌ی کارشناسان اداره‌ کل میراث فرهنگی استان مازندارن انجام شد و اجازه‌ی نخاله‌برداری به شهرداری داده شد.

او با اعلام این خبر که محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی) تا چند دقیقه‌ی دیگر به محل می‌رسد گفت: هنوز برآوردی از خسارت و میزان تخریب انجام نشده است. با ورود معاون میراث فرهنگی میزان خسارات اعلام خواهد شد.

زکریا اشکپور (سخنگوی اورژانس مازندران) نیز در همین رابطه اعلام کرده است: تعداد مصدومان آتش‌سوزی مسجد جامع ساری تاکنون ۱۹ نفر است.

مسجد جامع ساری در دوران عباسیان ساخته و در دوره‌ی قاجار بازسازی شده بود.  

این اثر در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۷۷ با شماره‌ی ثبت ۲۲۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌بود.

در مورد مسجد جامع ساری یک نکته جالب وجود دارد و آن این است که برخی‌ها معتقدند این مسجد روی بنای یک آتشکده مربوط به دوران ساسانیان ساخته شده است که ظاهراً چندان درست نیست.

کد N1911252

وبگردی