آفتاب

روایت «غوغای بی هیاهو» از بانویی آموزگار در «ام الصخر»

روایت «غوغای بی هیاهو» از بانویی آموزگار در «ام الصخر»

سری مستند "غوغای بی هیاهو" در جدیدترین قسمت خود که پنجشنبه ۲۱ تیرماه ساعت ۱۹:۳۵ روانه آنتن می‌ رود به استان خوزستان رفته و داستان بانویی آموزگار از منطقه شادگان، روستای "ام الصخر" را روایت می‌کند.

 به گزارش ایلنا،سنیه عامری با قدرت و صلابت یک زن عرب، به تنهایی مدرسه روستا را مدیریت می‌کند. این اولین باری ست که یکی از زنان معلم مقابل دوربین این مستند قرار می‌گیرد؛ معلمی که ترجمه‌ای تازه از فداکاری و تلاش است.

این بانوی پرتلاش را حتی خشکسالی و طوفان هم نتوانست وادار به مهاجرت از روستا کند. همسرش را راضی کرد تا مدرسه‌ای در روستا بسازد و خودش هم معلم روستا شد. دخترش چند سالی ست که دانش آموز همین مدرسه است و مثل معاون مدرسه به او کمک می‌کند. خانم معلم تمام تلاشش را می‌کند که آینده دختران این منطقه را درخشان‌تر کند. منطقه‌ی تالاب شادگان پر از زیبایی‌های بکر و البته سختی‌های طوفان گرد و خاک و خشکسالی است ولی امید در بین دانش آموزان موج می زند.

روستای «ام الصخر» در هشتاد کیلومتری اهواز، در منطقه تالاب بین المللی شادگان قرار دارد. بی آبی این روستا را که زمانی پرجمعیت و مملو از درختان نخل بود، از تب و تاب انداخته است ولی با تلاش مردم روستا هنوز زندگی در این منطقه جاری است. دامداری و ماهیگیری شغل اصلی اهالی این منطقه بوده و موسیقی شیرین عربی و ادبیات غنی به زیبایی و طراوت این قسمت از مستند، افزوده است. فعالیت زنان این روستا، دوشادوش مردها یکی از جذابیت هایی است که می تواند برای مخاطب مستند، لذت بخش باشد. نام این قسمت به اسم روستای "ام الصخر" انتخاب شده که هم متناسب با زبان عربی منطقه است و هم معنی صبر و استقامت تمام زنان و مادران خوزستانی ست.

مستند غوغای بی هیاهو، تمام مدارس کوچک ایران را به تصویر می کشد. این مستند به دور از پرگویی و با انتخاب تصاویری بکر از زندگی روستایی و بومی مناطق مختلف ایران، روایت هایی جذاب را برای بینندگان این برنامه تدارک دیده است.

این مستند کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی که با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و تهیه کنندگی مهدی بابایی تهیه شده و پنجشنبه ها ساعت 19:35در جدول پخش برنامه های شبکه دو سیما قرار دارد.

 

کد N1910475

وبگردی