آفتاب

دانشجویان نسبت به محیط دانشگاه و انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه حساس‌تر شوند

دانشجویان نسبت به محیط دانشگاه و انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه حساس‌تر شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست با اعضای شورای صنفی مرکزی دانشگاه،بر لزوم مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های صنفی و رفاهی و فوق برنامه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست مشترک با اعضای شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه پس از شنیدن مطالبات دانشجویان، با تأکید براینکه شرایط شما را به‌خوبی درک می‌کنم، گفت: هیچ‌کدام از این صحبت‌ها برای من تازگی نداشت چراکه ۴۴ سال پیش، مانند شما دانشجوی همین دانشگاه بودم و از ابتدا دغدغه زندگی دانشجویی را داشتم و تمامی دوران دانشجویی‌ام را در خوابگاه امیرآباد و خوابگاه متأهلی گذراندم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به درخواست نماینده دانشجویان مبنی براینکه «حق دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیست که در فضای فیزیکی نامناسب دانشکده پیراپزشکی درس بخواند» گفت: دریکی از جلسات هیات رئیسه دانشگاه به این دغدغه شما اشاره‌کرده‌ام؛ گزارش آن نیز در سایت دانشگاه منتشرشده است و یا در مورد دانشکده تغذیه تأکیددارم نسبت به تغییر ساختمان آن اقدام شود.

وی بابیان اینکه بسیار ناراحتم که مسئول دانشگاهی هستم که دانشکده‌های آن در چنین ساختمان‌هایی قرار دارد افزود: حدود ۹ ماه است که مسئولیت دانشگاه را برعهده دارم و  معتقدم سخنان شما در مورد مقایسه امکانات دانشگاه‌های شهرستان‌ها و دانشگاه تهران درست است. در این سال‌ها در شهرستان‌ها، هزینه‌های بسیاری شده اما متأسفانه دانشگاه‌های مادر فراموش‌شده‌اند. لذا در این مدت کوتاه تلاش کردیم در همین محوطه دانشگاه و یا با تملک زمینی به فاصله دورتر از دانشگاه، فضای فیزیکی دانشکده‌های پیراپزشکی، توان‌بخشی و تغذیه را بهبود ببخشیم.

دکتر کریمی با تأکید بر بهبود وضعیت خوابگاه‌ها گفت: روزهای ابتدای مسئولیتم از خوابگاه دانشجویان بازدید کردم و با دیدن شرایط آن‌ها، فضای اتاق‌ها، سلف‌سرویس، کتابخانه و... ناراحت شدم. در سال ۱۳۵۳ که به‌عنوان دانشجو به این دانشگاه آمدم، خوابگاه و سلف‌سرویس آن از ابهتی برخوردار بود که امروزه کمرنگ شده است. در این مدت هم از دکتر حلب چی خواستم به وضعیت خوابگاه‌ها رسیدگی کند. به این منظور اقداماتی برای ایجاد سالن غذاخوری و آشپزخانه درحال انجام است که به نتیجه رسیدن آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: در مورد حساسیت‌هایی که در خوابگاه‌ها مطرح کردید، دکتر حلب چی با مسئولان خوابگاه‌ها گفتگو و این حساسیت‌ها را به آنان منتقل نماید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص ایجاد انگیزه در دانشجویان گفت: در جشنواره ابن‌سینا مشاهده کردم که دانشجویان دغدغه چندانی ندارند و اصطلاحاً در خواب عمیقی فرورفته‌اند. البته بخشی از این مشکل، به دانشگاه و بخشی دیگر به جامعه برمی‌گردد. ولی ما باید تلاش کنیم دانشجویان نسبت به محیط دانشگاه و انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه حساس‌تر شوند. دانشجو باید زندگی کردن را در دوران دانشجویی و در همین خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها بیاموزد.

دکتر کریمی درخصوص مطالبه دانشجویان مبنی بر تکریم حرمت دانشجو در بیمارستان‌ها گفت: احترام به دانشجو اصلی  است که حتماً آن را رعایت می‌کنم چون هنوز باروحیه دانشجویی خود در ۴۴ سال پیش فاصله زیادی ندارم و علاوه بر آن چهار دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی در خانه‌ام حضور دارند. البته مدت‌هاست که دانشگاه‌ها از حالت دانشجو محوری خارج‌شده‌اند و اگر پای درد دل رزیدنت‌ها، کارکنان و اساتید همان بخش‌ها بنشینید آن‌ها نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

وی افزود: درخصوص مسائل آموزشی و امکانات دانشجویان در بیمارستان‌ها نیز از دکتر سهراب پور خواستم در جلسه روسای بیمارستان‌ها، دغدغه‌های آموزشی را مطرح کند.

دکتر کریمی با اعلام موافقت خود با کار دانشجویی گفت: در شرایطی که امکان آن باشد، کار دانشجویی تمرین خوبی برای دانشجویان است و علاوه بر اینکه می‌تواند کمک‌هزینه آنان شود، دانشجویان را به مسائل دانشگاه نزدیک‌تر می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مطالبه امکانات رفاهی و ورزشی دانشجویان گفت: در مورد سالن ورزشی و کتابخانه بحث‌های بسیاری صورت گرفته و تأکیدداریم حتی با استفاده از کمک خیرین این امکانات در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

وی در پاسخ به درخواست دانشجویان مبنی بر اعتماد بیشتر روسای دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها به دانشجویان گفت: مسئولانی که برای دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها انتخاب کرده‌ام از قشر جوان دانشگاه و باحال و هوای دانشجویی به‌خوبی آشنا هستند. در احکام آنان نیز تأکید کرده‌ام  امور دانشجویی را در اولویت‌های خود قرار دهند.

دکتر کریمی در جمع‌بندی سخنان خود با تأکید دوباره براینکه با همه مسائلی که مطرح شد کاملاً آشنا هستم افزود: در مدیریت دانشگاه اهل شعار دادن و اینکه به شخصه تصمیم بگیرم و وارد میدان شوم نیستم.  روش مدیریتی‌ام بر مبنای مسئولیت کامل به معاونان، روسای دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها و نظارت بر عملکرد آنان است. دکتر حلب چی نیز از معاونان پرانرژی، جوان و خوش‌فکر دانشگاه است و با دانشجویان ارتباط نزدیکی دارد. ایشان نیز اختیار کامل دارد که برای رفع مسائل دانشجویان با معاونان دانشجویی دانشکده‌ها تعامل برقرار کند.
وی در پایان به دانشجویان توصیه کرد: مطالبه گر باشید و کوچک‌ترین مسائل خود را مطرح کنید. دکتر حلب چی نیز خواسته‌های شما را در هیات رئیسه پیگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر حلب چی معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت مجدد شورای صنفی در دانشگاه گفت: شورای صنفی ابتدا به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به وجود آمد اما به دلایلی فعالیت آن متوقف شد.

 وی افزود: از حدود دو سال پیش با تأکید وزیر بهداشت مجدداً فعالیت شورای صنفی در دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفت و ابتدا در چهار دانشکده انتخابات انجام شد و دانشجویان نمایندگان خود را معرفی انتخاب کردند. سپس در بهمن ۹۶ انتخابات جدیدی در ۹ دانشکده و هفت خوابگاه برگزار شد که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.

دکتر حلب چی شورای صنفی را پلی میان دانشجویان و مسئولان حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و رفاهی و... دانشگاه دانست و گفت: فعالیت این شورا فرصتی است که دانشجویان بتوانند خواسته‌های خود را از دانشگاه پیگیری کنند.

مطالبات دانشجویی

به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه هریک از نمایندگان به بیان خواسته‌ها و دغدغه دانشجویان پرداختند. ازجمله مواردی که از سوی اعضای شورای صنفی مطرح شد وجود فاصله میان شورای صنفی و مسئولان دانشکده‌ها و دانشگاه و لزوم اعتماد بیشتر مسئولان دانشکده‌ها به نمایندگان دانشجویان، محدودیت امکانات دانشجویان در بیمارستان‌ها، فضای فیزیکی نامناسب دانشکده‌های پیراپزشکی و تغذیه، تخصیص بودجه به فعالیت‌های شورا، اخذ هزینه دانشجویان مهمان و حساسیت در ساعت ورود و خروج دانشجویان پسر به خوابگاه، کمبود امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی در دانشگاه به نسبت دانشگاه‌های شهرستان‌ها، کیفیت غذا، کمبود بودجه‌های پژوهشی، بی‌انگیزگی دانشجویان به فعالیت‌های فوق‌برنامه و چگونگی ترغیب آنان به این فعالیت‌ها بود.

به گزارش مفدا، در پایان مراسم نیز از اعضای پیشین شورای صنفی قدردانی شد.

انتهای پیام

کد N1910250

وبگردی