آفتاب

انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی و ژئوشیمیایی برای شناسایی معادن امیدبخش استان کردستان

انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی و ژئوشیمیایی برای شناسایی معادن امیدبخش استان کردستان

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به معدن امیدبخش در استان کردستان، گفت: به منظور شناسایی این معادن داده‌های ژئوفیزیکی هوای این استان با استفاده از بالگرد انجام شد و برای معرفی معادن این استان مطالعات دیگری در دستور کار محققان این سازمان قرار دارد.

به گزارش ایسنا راضیه لک با اشاره به مطالعات سازمان زمین‌شناسی در منطقه سقز برای شناسایی منابع معدنی پنهان عمقی با بیان اینکه در این مطالعات از به‌روزترین روش‌های ژئوفیزیک هوایی استفاده می‌شود، گفت: برای انجام این برداشت‌ها از بالگرد و هواپیما استفاده می‌شود که درحال حاضر در منطقه سقز کارشناسان به وسیله بالگرد درحال برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی هستند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات حاکی از وجود معادن در منطقه سقز است، خاطرنشان کرد: پس از پایان این برداشت‌ها مراحل بعد مطالعات ژئوشیمیایی، ژئوفیزیک زمینی و حفاری- شناسایی انجام خواهد شد و در ادامه با استفاده از نقشه‌های زمین‌شناسی یک بیست و پنج هزارم مناطق معدنی امیدبخش معرفی می‌شوند.

لک، اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت گروه کارشناسان ژئوفیزیک هوایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سقز به پایان رسیده و درحال حاضر گروه‌های دیگر زمین‌شناسی و اکتشافی فعالیت خود را برای شناسایی پتانسیل معدنی این منطقه آغاز کرده‌اند.

رییس سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه مطالعات انجام شده در سقز برای اکتشاف مواد معدنی در ایران بسیار قابل توجه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان اعلام نوع و میزان ماده معدنی وجود ندارد و نیاز به ادامه روش‌های دیگر اکتشافی است تا سازمان اطمینان حاصل کند که ماده معدنی در این منطقه وجود دارد.

به گفته وی، کارشناسان گروه ژئوفیزیک‌هوایی این سازمان پس از پایان برداشت‌های هوایی در سقز استان کردستان راهی مناطق قزوین، اراک و ایران مرکزی جهت ادامه برداشت‌های ژئوفیزیک‌هوایی خواهند شد.

سال ۱۳۸۳ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با همکاری یک شرکت خارجی اولین برداشت ژئوفیزیک هوایی با رزولوشن بسیار بالا را در این استان آغاز کرد که در آن منطقه مرزی آلوت واقع در غرب استان با مساحت ۱۸۲۰ کیلومتر مربع شامل ۹۵۰۰ کیلومتر خطی با فواصل ۲۰۰ متر تحت پوشش ژئوفیزیک هوایی به سه روش مغناطیس سنجی- رادیومتری- الکترومغناطیس قرار گرفت.

ارتفاع پرواز بالگرد ۶۰ تا ۷۰ متر و ارتفاع سنسورهای مغناطیس و الکترومغناطیس از زمین‌ حدود ۳۰ تا ۴۰ متر بوده و پس اتمام مطالعات صحرایی و تفسیر داده‌های ژئوفیزیکی مربوط حدود ۳۰ منطقه امیدبخش معدنی جهت انجام مطالعات دقیق‌تر زمینی معرفی و مشخص شد.

در ادامه در سال ۱۳۹۷ با توجه به پتانسیل بالای معدنی استان کردستان به طور مجدد اجرای دومین پروژه ژئوفیزیک هوایی در مجاورت بلوک قبلی در منطقه‌ای با وسعت ۳۲۰۰ کیلومتر مربع مشتمل بر ۱۴۱۰۰ کیلومتر خطی با فواصل ۲۰۰ متر و ارتفاع پرواز ۴۰ متر با رزولوشن بسیار بالا در دستور کار قرار گرفت.

این پروژه از ۱۳ خرداد ماه بلافاصله پس از اتمام تست‌های کالیبراسیون با استقرار کارشناسان ژئوفیزیک هوایی در شهر سقز آغاز شد و با انجام تقریبا ۱۶۰ ساعت پرواز فشرده در 30 روز گذشته در حال اتمام است و امید می‌رود تا یکماه پس از اتمام این برداشت‌ها و با تکمیل پردازش اطلاعات و ارائه خروجی‌های نهایی، عملیات تفسیر اطلاعات و مطالعات صحرایی جهت معرفی مناطق امیدبخش معدنی آغاز خواهد شد.

استان کردستان با مساحت تقریبی ۲۹۶۰۰ کیلومتر مربع یکی از استان‌های با پتانسیل معدنی بسیار بالا محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N1910238

وبگردی