آفتاب

خاورمیانه در التهاب یک تصمیم برای تنگه هرمز

خاورمیانه در التهاب یک تصمیم برای تنگه هرمز

تقابل نفتی بین تهران و واشنگتن شدت بیشتری به خود گرفته است. مقامات سیاسی و نظامی ایران در پاسخ به تهدیدات نفتی آمریکا با تلویح و تصریح اعلام کرده‌اند که اگر کاخ سفید صادرات نفت ایران را در معرض خطر قرار دهد، ایران ممکن است تنگه هرمز را ببندد و مانع از صادرات نفت سایر کشور‌ها شود.

برترین ها: تقابل نفتی بین تهران و واشنگتن شدت بیشتری به خود گرفته است. مقامات سیاسی و نظامی ایران در پاسخ به تهدیدات نفتی آمریکا با تلویح و تصریح اعلام کرده‌اند که اگر کاخ سفید صادرات نفت ایران را در معرض خطر قرار دهد، ایران ممکن است تنگه هرمز را ببندد و مانع از صادرات نفت سایر کشور‌ها شود.
در جدیدترین اظهارنظر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفتگو اسکای نیوز مدعی شده که ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه به شمار می‌رود و سیاست های واشنگتن در راستای مقابله با این تهدیدهاست و واشنگتن به حفظ خطوط حمل و نقل دریایی در تنگه هرمز در خلیج فارس متعهد است تا انتقال نفت به سراسر جهان متوقف نشود.
فارس به نقل از راشاتودی نوشت: کارشناسان هشدار دادند عملی شدن تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت قطع صادرات نفت این کشور، سبب کسری عرضه میلیون‌ها بشکه نفت در بازار جهانی خواهد شد و در این صورت قیمت نفت به 250 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.
علی مطهری نایب رئیس مجلس هم با اشاره به اینکه هر زمان که لازم باشد، تنگه هرمز را می‌بندیم گفت: تهدید نفتی آمریکا از سوی روحانی تدبیر خوبی بود که عامل بازدارنده‌ای برای ممانعت از صادرات نفت ایران خواهد شد.
همچنین روزنامه رأی‌ الیوم درباره احتمال بسته شدن تنگه هرمز و انسداد ترانزیت نفت از این مسیر نوشت: آمریکا گزینه تقابل را به ایران تحمیل کرده است. اگر چنین تقابلی صورت گیرد، نه تنها تنگه هرمز، بلکه اکثر گذرگاه‌ها و دریا‌های استراتژیک خاورمیانه در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
عباس ملکی، معاون سابق وزارت امور خارجه و محقق ارشد در پروژه سیاست‌گذاری انرژی در گفتگو با «روزنامه شرق» اعلام کرد: تنگه هرمز مهم‌ترین تنگه از نظر عبور نفت خام است، و استفاده از هر ابزاری در جهت منافع ملی در مذاکرات، ضروری است، بنابراین ایران می تواند از تنگه هرمز به‌ عنوان یک ابزار دیپلماتیک بهره‌برداری کند.
خبرگزاری « آناتولی» هم گزارش داد: نمایندگان مجلس کویت ضمن ابراز نگرانی از تهدید ایران به مسدود کردن تنگه هرمز اعلام کردند که این امر بازتابی بر امنیت ملی کشورهای خلیج‌فارس خواهد داشت و به طور کلی تهدیدی علیه اقتصاد خلیج‌فارس و به ویژه کویت است. دولت این کشور باید آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشد.
«تسنیم» هم در خبری نوشت: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به مواضع قاطعانه رئیس‌جمهور برابر شیطنت اخیر آمریکایی‌ها در طراحی تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران و ابراز امیدواری نسبت به عملی شدن آن در صورت لزوم و تاکید بر همراه بودن آحاد مردم و مسئولین نظام در این زمینه، تصریح کرد: یقینا، در شرایط محتمل با عملی شدن مواضع اخیر مسئولین اجرایی کشور که در حال پیش گرفتن رویکرد و نگاه انقلابی در صحنه نبرد امروز با دشمن به ویژه آمریکای مکار و جنایتکار هستند، می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه و یا برای هیچ کس چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.
محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک هم در خصوص اینکه آیا آمریکا موفق به تحریم کلی نفت ایران و خروجش از بازار نفت جهانی خواهد شد، به «اعتماد آنلاین» گفت: تحریم نفتی ایران بستگی به همراهی کشورها و خریداران نفتی ایران با دولت امریکا دارد. به دلیل اینکه شرکت‌های خریدار نفت ایران نگران مجازات آمریکا هستند باید با دولت‌های آن‌ها مذاکراتی انجام شود تا از شرکت‌های خریدار حمایت‌های لازم صورت گیرد.
کد N1910173

وبگردی