آفتاب

اختصاص 6.2 میلیارد تومان برای آموزش دهیاران در سراسر کشور

اختصاص 6.2 میلیارد تومان برای آموزش دهیاران در سراسر کشور

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: برای اولین بار در سال جاری 6 میلیارد و 200 میلیون تومان برای آموزش دهیاران سراسر کشور اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا، سعیدرضا جندقیان در نشستی با دهیاران شهرستان‌های غرب خراسان رضوی در سبزوار اظهار کرد: از محل این اعتبارات دهیاران و شوراهای اسلامی مناطق روستایی آموزش‌های لازم درباره قوانین، شرح وظایف، مقوله توسعه روستاها و شناسایی توانمندی‌ها و ظرفیت مناطق روستایی فرا می‌گیرند.

وی با اشاره به موضوع اشتغال‌زایی در روستاها تصریح کرد: 103 میلیارد تومان برای طرح‌های کارآفرینی روستایی تصویب شده است که تاکنون 25 میلیارد آن پرداخت شده و مابقی این مبلغ نیز در مرحله پرداخت است.

جندقیان با بیان اینکه هدف ما توجه به توسعه پایدار و تثبیت جمعیت در مناطق روستایی کشور است، افزود: برای تحقق این موضوع باید میزان بهره وری، سطح دانش، آموزش و محورهای توسعه اقتصادی در روستاها را افزایش داد.

وی گفت: مهاجرت روستائیان فرایندی اقتصادی، اجتماعی و کالبدی است که نیاز به تمهیدات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد بر همین اساس باید موضوع کارآفرینی روستایی و افزایش اشتغال در روستاها مورد بازنگری قرار گیرد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان اینکه 20 میلیون و 700 هزار جمعیت روستایی در مجموع 38 هزار روستا در سطح ایران سکونت دارند، افزود: تاکنون برای 36 هزار و 800 روستا در سطح کشور مجوز دهیاری صادر شده و 92 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش خدمات دهیاری قرار دارند.

جندقیان با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به مقوله توسعه مناطق روستایی اظهار کرد: از سال 1382 تا  سال 96 در مجموع 15 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار دولتی بین دهیاری‌های کشور توزیع شده که 12 میلیارد و 500 میلیون تومان آن در دولت تدبیر و امید است.

محمدعلی همدمی نژاد مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به افزایش 91 دهیاری در خراسا ن رضوی گفت: این استان با 2438 دهیاری بیشتری تعداد دهیاری‌ها کشور را دارد. 681 دهیار دارای مدرک کارشناسی، 69 دهیار کارشناسی ارشد و یک دهیار دکترا در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به درجه بندی دهیاری‌ها افزود: 85 روستای استان تعیین درجه و 461 روستای خراسان رضوی ارتقا درجه یافتند.

همدمی نژاد با اشاره به اینکه اعتبارات دهیاری‌ها همه ساله افزایش می یابد، ادامه داد: در سال 92 مجموع اعتبارات دهیاری‌ها 88 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال گذشته به 220 میلیارد تومان افزایش یافته بود.

وی اظهار کرد: جهت رفغ دغدغه دهیاران، کمیته انضباطی دهیاری‌ها تشکیل شده که با امضای احکام آن به زودی اجرایی می‌شود.

[p]احمد برادران فرماندار سبزوار نیز در این نشست گفت: علی‌رغم فراهم نمودن خدمات و امکانات زیرساختی در روستاها هنوز جمعیت روستایی تثبیت نشده است چنانکه در این شهرستان حدود 18 درصد جمعیت 306 هزار نفری در روستاها سکونت دارند.

وی افزود: سند توسعه روستایی سبزوار بر اساس ظرفیت‎های روستایی و با رویکرد توانمندسازی جوامع روستایی تدوین شده و هم اینک در سطح چهار روستا شهرستان در حال اجرا است.

رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اختصاص اعتبار برای دهیاری‎ها بر مبنای سرفصل‎های مشخصی تعریف شده چنانکه در برخی مناطق اولویت‎های مهمتری وجود دارد اما باید با ایجاد شرایط لازم سرفصل اعتبار دهیاری‌ها از محل اعتبارات ارزش افزوده بر مبنای ظرفیت‌های مناطق و به صورت متمرکز توزیع شود.

حسین مقصوری دیگر نماینده مردم سبزوار نیز گفت: برای توسعه روستاها هشت درصد درآمد شهرداری‌های کلان از ارزش‌ افزوده کم می‌ شود و به دهیاری‌های تخصیص می‌یابد.

انتهای پیام

کد N1910169

وبگردی