آفتاب
عضو شورای شهر تهران؛

زمینه قانونی ممنوعیت حضور خویشان و اقوام در شهرداری فراهم شود

زمینه قانونی ممنوعیت حضور خویشان و اقوام در شهرداری فراهم شود

خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: نظام اداری امروز از خویش گزینی رنج می‌برد باید با اهتمام بیشتر تلاش کنیم شاهد حضور خویشان و اقوام در شهرداری تهران نباشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن رسولی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در بررسی یک‌فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه تعیین ساختار و حدود اختیارات شوراهای معماری مناطق » اظهار کرد: علت مخالفتم با یک‌فوریت این طرح، بند دوم گزارش توجیهی است که کمیسیون به آن استناد کرده، همچنین در متن پیشنهادی شهرداری را موظف کرده است برای شورای معماری مناطق ساختار تشکیلاتی طراحی کند. در شرایط فعلی بر اساس برآورد کارشناسی، بیش از دو برابر سطوح سازمانی موردنیاز اداره شهری در مقیاس تهران سطوح سازمانی وجود دارد.

وی ادامه داد: شورای شهر به دنبال کوچک‌سازی ساختار شهرداری است و نباید با ارائه طرحی موجب گسترش تشکیلات شهرداری شود ازاین‌رو پیشنهاد می‌دهم بخش ساختار این طرح در کمیته تشکیلات کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا بررسی شود تا درصورتی‌که بار تشکیلاتی نداشته باشد، در صحن موردبررسی قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: درباره کارکرد شورای معماری مناطق باید کمیسیون مربوطه یعنی معاونت معماری و شهرسازی نظر دهد و یک ستاد تخصصی تصمیم سازی زیر نظر حوزه معاونت معماری شهرسازی مناطق تشکیل شود.  

رسولی همچنین در بررسی یک‌فوریت طرح «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» ضمن موافقت با این طرح گفت: بر اساس قانون مصوب دی‌ماه سال ۱۳۳۷ انجام هرگونه معامله وزارتخانه‌ها، سازمان و شرکت‌ها که شامل شهرداری‌ها نیز می‌شود، با خویشاوندان درجه‌یک و دو ممنوع است در تبصره‌های این ماده‌قانونی نیز جزییات درباره میزان سهام شرکت‌ها به‌صورت کامل پرداخته‌شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف راهبردی شورای شهر پنجم، شفافیت سازی است و آنچه این طرح به دنبال آن است، فراتر  از قوانین سال‌های ۱۳۳۳۷ و ۱۳۸۹ است. نظام اداری امروز از دو عارضه جدی؛ پیوند سیاست با اداره و خویش گزینی رنج می‌برد. در بخش پیوند سیاست با اداره، شورای عالی اداری کشور چند سال پیش سازمان و دستگاه‌هایی با این رویکرد احصا کرد اما همچنان سایه سیاست بر عزل و نصب‌ها وجود دارد.

خزانه‌دار شورای شهر تهران درباره عارضه دوم خویش گزینی نیز گفت: در انتخاب آقای شهردار، اصطلاح تک لهجه‌ای شدن سازمان را مورد تأکید قراردادم، فوریت برای این طرح نیز اهتمام برای بخش دوم یعنی خویش گزینی است تا شاهد حضور خویشان و اقوام در شهرداری تهران نباشیم، مسئله‌ای که در این مدت شاهد بودیم ازاین‌رو با توجه به قول و قراری که با مردم گذاشتم باید زمینه‌های قانونی آن را فراهم کنیم.

وی همچنین در بررسی لایحه «دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات قابل‌عرضه در سازمان بهشت‌زهرا (س) » اظهار کرد: پیشنهاد کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران این است که در تبصره‌ای «شهرداری تهران موظف شود بر اساس طرح جامع شهر تهران در خصوص مکان‌یابی، به‌منظور ایجاد و ساماندهی آرامستان در شهر تهران با مشارکت بخش خصوصی اقدام کند. » در حقیقت کمیسیون به دنبال این است بر اساس طرح تفصیلی دفن اموات در شهر تنها در شهرری و بهشت‌زهرا انجام نشود و در چهار طرف شهر تهران انجام شود.

کد N1909952

وبگردی