آفتاب

اگر جرات دارید بمیرید! / ماجرای این روزهای قیمت قبر

اگر جرات دارید بمیرید! / ماجرای این روزهای قیمت قبر

در حال کندن یک مزار بود. دستمالی بر سر بسته بود و با بیل داخل مزار را خالی می‌کرد. اصلا متوجه نشد که بیرون مزار بالای سرش ایستاده‌ام

آفتاب: چند وقت پیش گذرم به بهشت زهرای تهران افتاد؛ وادی خاموشان. قطعه‌ای که تا چند سال پیش یک بیابان برهوت بود پُر شده بود از مزار. در یکی از قطعه‌ها با کارگری روبرو شدم که در حال کندن یک مزار بود. دستمالی بر سر بسته بود و با بیل داخل مزار را خالی می‌کرد. اصلا متوجه نشد که بیرون مزار بالای سرش ایستاده‌ام. شیشه آبی را کنار مزار گذاشته بود. سرش را بالا آورد تا شیشه آب را بردارد و آب بخورد که با دیدن من جا خورد. گفتم "خدا قوت". تشکری کرد و از داخل مزار بیرون آمد. انگار منتظر بود تا با کسی درد دل کند. بچه باقرشهر بود. گفتم: "تو این هوای گرم سختی کارت بیشتر می شه" گفت: "چاره ای نیست" با یه حرکت جستی زد و از داخل مزار بیرون آمد. پرسیدم: "چند ساعت کار می کنید؟" گفت: "از ساعت 8-8:30 صبح تا ساعت 4/5-5 بعد از ظهر. البته معمولا بیشتر طول می کشد." در مورد حقوق و بیمه پرسیدم. گفت: "بیمه هستیم، حقوق‌مان هم مطابق وزارت کار است."
هر چه دو دو تا چهار تا کردم دیدم واقعا حقوقش در قبال کاری که انجام می‌دهد کم است. پرسیدم: "این مبلغ زندگی‌ات را تامین می‌کند؟" گفت: "راستش را بخواهی اگر انعامی که مردم به ما می‌دهند نباشد زندگی‌مان نمی‌چرخد."
انگار دیگر نمی‌خواست در این موردها صحبت کند. باز جستی زد داخل مزار و به ادامه کندن مشغول شد.
در سال‌های اخیر این سازمان روزانه بین 150 تا 200 متوفی شهر تهران و سالانه حدود بیش از 50 هزار نفر از متوفیان را پذیرش کرد که از این تعداد بیش از 35 هزار نفر در بهشت زهرا (س) دفن شده‌اند. قیمت مزار در بهشت زهرا در بعضی از قطعات به 9 میلیون تومان رسیده است. حالا با این مبالغ، علت این که حقوق کارگران تا این اندازه پایین است را خدا می داند!! با دوستی در این مورد صحبت می‌کردم. می‌گفت: "اگر بجز هزینه خرید مزار، موارد دیگر مثل هزینه ناهار یا شام و حتی مراسم ختم و... را در نظر بگیریم چیزی بالغ بر 20 میلیون تومان باید برای متوفی هزینه کنیم.  واقعا با این اوصاف، مردن هم جرات می‌خواهد.

محسن باقری
کد N1909868

وبگردی