آفتاب

تشکیل بانک اطلاعات قوی با سامانه روابط کار

تشکیل بانک اطلاعات قوی با سامانه روابط کار

یک کارشناس اقتصادی آغاز به کار سامانه جامع روابط کار را گام مثبتی در جهت شفاف سازی مسایل مربوط به کارگر و کارفرما دانست.

حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار محاسن و مزایای بسیاری دارد. این سامانه از چند زیرسامانه تشکیل شده که بیمه بیکاری، طبقه بندی مشاغل، قراردادهای کار و کارگران ساختمانی از جمله آن است و موجب تجمیع این زیرمجموعه‌ها شده و رسیدگی و کنترل آن را بهتر می‌کند.

وی ادامه داد: طبعا ثبت و وارد کردن اطلاعات کارگران و کارفرمایان در این سامانه خود به خود به تشکیل یک بانک اطلاعاتی قوی از کارگران و کارفرمایان و شفاف‌سازی قراردادهای کار و وضعیت اشتغال و بیکاری افراد کمک می‌کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: هرچه در بستر فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به سمت شفافیت برویم، آثار و نتایج و پیامدهای مثبتی به دنبال دارد و وزارت کار از این امر متنفع می‌شود.

نجف در عین حال ابراز امیدواری کرد: سامانه جامع روابط کار که با هدف شفاف‌سازی امور راه‌اندازی می‌شود، در مورد سایر بخش‌ها و سازمان‌ها به ویژه بیمه‌ها، خدمات درمانی و بخشهای مالی سازمان تامین اجتماعی و شرکتهای اقماری آن هم به اجرا درآید.

وی با تاکید بر لزوم نظارت و کنترل دقیق بر بخش‌ها و زیرمجموعه‌های سامانه گفت: معتقدم وزارت کار می‌تواند صلاحیت اداری را با اجرای این طرح و سامانه کلید بزند و نه تنها در بحث قراردادهای کار بلکه در زمینه عدم پرداخت بیمه بیکاری، عدم اجرای طبقه بندی مشاغل، عدم بیمه کارگران ساختمانی هم موانع و مشکلات موجود را شناسایی و برطرف کند.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: ایجاد شفافیت در وزارت عریض و طویل کار موجب می‌شود تا روابط کار و بسیاری از امور مربوط به کارگر و کارفرما از نظم و ساماندهی بالایی برخوردار شود.

سامانه جامع روابط کار مرداد ماه سال گذشته توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این سامانه از چند زیرمجموعه شامل ثبت دادخواست‌ها،‌ بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل تشکیل شده و ضمن تفکیک نوع قراردادهای کار اعم از دائم و موقت، کنترل و نظارت بر انعقاد قراردادها را بهبود بخشیده، زمینه شناسایی و ساماندهی قرارداده را فراهم کرده و از بستن قراردادهای سفید جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام

کد N1909701

وبگردی