آفتاب
استاد روابط بین الملل در گفت‌و‌گو با ایلنا :

سوییس و اتریش توانایی احیای اقتصاد ایران را ندارند/ انتقال خطوط نفت و گاز ایران از سوریه به اروپا در شرایط فعلی ممکن نیست

سوییس و اتریش توانایی احیای اقتصاد ایران را ندارند/ انتقال خطوط نفت و گاز ایران از سوریه به اروپا در شرایط فعلی ممکن نیست

یک استاد روابط بین الملل گفت: زمانی که حافظ اسد و صدام حسین به ایران سفر داشتند یکی از محور‌های مذاکرات برای کسب مجوز انتقال گاز ایران به اروپا از طریق مدیترانه بود و شاه هم متعهد به کشیدن خط راه آهن در قبال آن شده بود که با سنگ اندازی‌های صورت گرفته این پروژه محقق نشد. البته این انتظار نابجایی نیست اما امکان آن در شرایط فعلی سخت و تا حدودی ناممکن است.

علی بیگدلی(استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی) در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد تهدید به بستن تنگه هرمز گفت:  فرمایش رییس‌جمهور مبنی بر بستن تنگه هرمز شاید از جهت فضای داخلی به خاطر عرق ملی مورد پذیرش باشد اما در فضای بین‌الملل و از جهت سیاسی مورد پذیرش نیست و به دلیل شرایط متلاطم داخلی و سیاست‌های خارجی ناپایدار و متزلزل باید به سمت سیاست‌های انعطاف‌پذیرتر حرکت کنیم.

وی ادامه داد: این اظهار نظر در مورد مسدود کردن تنگه هرمز در نهایت به نفع اسراییل است که به دنیا اعلام می‌کند که ادعا‌های خود در مورد ایران صحت دارد. پس ما باید به سمت سیاست‌های مداراگرایانه‌تر حرکت کنیم.

بیگدلی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و اروپا گفت: ما همیشه انتظار امتیاز‌گیری از اروپا را داریم در حالی که باید در برابر این امتیاز‌گیری، امتیازی هم به اروپایی‌ها بدهیم چون سیاست یعنی مذاکره و معامله.

وی افزود: از سویی خود اروپا نیز علاقه‌مند به حفظ ایران است تا علاوه بر کنترل هسته‌ای روی ایران، یک بازار هشتاد میلیونی و پولدار را از دست ندهد و در ضمن  از جنبه پرستیژ نیز در برابر امریکا حفظ این رابطه مهم است.

بیگدلی در مورد سفر اخیر رییس‌جمهور به اروپا گفت: باید توجه کرد که سوییس و اتریش توانایی احیای اقتصاد ایران را ندارند، چون اتریش خود دچار مشکلات اقتصادی است و سوییس نیز یک کشور  بی‌طرف است که بسیاری از امریکایی‌ها در آنجا سرمایه‌گذای کرده‌اند.

وی اضافه کرد: بنابراین شبکه بانکی سوییس به هیچ وجه امریکا را رها نمی‌کند تا به سمت ایران بیاید مگر اینکه سرمایه‌گذاری‌های محدود و بدون ارتباط شبکه بانکی برقرار کند.

این کارشناس سیاسی بهترین رویکرد را مذاکره مستقیم با امریکا دانست و افزود: ما باید به صورت مستقیم با امریکا مذاکره کنیم تا دلیل این همه خصومت را متوجه شویم و نیز توان خود در محقق کردن انتظارات امریکا را بسنجیم. البته به نظر بنده غیر از موضوع اسرائیل، مشکل اساسی بین دو کشور وجود ندارد.

بیگدلی در مورد برخی گمانه زنی‌ها  مبنی بر حضور ایران در سوریه برای انتقال خطوط نفت و گاز به مدیترانه و اروپا گفت: این صحبت ها در زمان شاه هم مطرح بود و حتی زمانی که حافظ اسد و صدام حسین به ایران سفر داشتند یکی از محور‌های  مذاکرات برای کسب مجوز انتقال گاز ایران به اروپا از طریق مدیترانه بود  و شاه هم متعهد به کشیدن خط راه آهن در قبال آن شده بود که با سنگ اندازی‌های صورت گرفته این پروژه محقق نشد.

وی گفت: البته این انتظار نابجایی نیست اما امکان آن در شرایط فعلی سخت و تا حدودی ناممکن است.

کد N1909521

وبگردی