آفتاب
حاتمی‌یزد در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران با تعامل با سایر کشورها آثار مخرب سیاست‌های اقتصادی آمریکا را کاهش دهد

ایران با تعامل با سایر کشورها آثار مخرب سیاست‌های اقتصادی آمریکا را کاهش دهد

یک کارشناس اقتصادی گفت: باید مسئولان با اتخاذ سیاست‌های قابل اجرا، کشور را در مقابل این جنگ نابرابر اقتصادی تقویت کرده و با تعامل سازنده با جهان آثار مخرب سیاست‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را کاهش دهند.

احمد حاتمی‌یزد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به راهکارهای عملی برای نجات اقتصاد اظهار داشت: بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی امروز کشور، نتیجه اقدامات خصمانه غرب علیه ایران است، بنابراین می‌توان گفت بخش عمده‌ای از این مشکلات اقتصادی ریشه در سیاست دارند.

وی افزود: زمانی که سخن از بالا رفتن قیمت ارز به میان می‌آید منظور این نیست که در کشور ارز وجود ندارد بلکه به این معناست که بانک‌ها به‌دلیل نبود ثبات اقتصادی ناشی از تحولات بین‌المللی، از نقل و انتقال ارزی خودداری کرده و در نتیجه اسکناس ارزی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.

حاتمی‌یزد افزود: باید بپذیریم که یک جنگ اقتصادی از طرف غرب به کشور و ملت ما تحمیل شده است. تا پیش از این برای تحت فشار قرار دادن کشورها به لحاظ اقتصادی، کشور مورد نظر را ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داده و بر اساس یک توافق بین‌المللی تحریم اقتصادی می‌کردند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تفاوت عمده‌ای که شرایط فعلی کشور با گذشته دارد نیز در این نکته است که در حال حاضر ایران از طرف سازمان ملل مشمول هیچ‌تحریمی نیست، اما قدرت آمریکا در عرصه اقتصاد، او را از این امر بی‌نیاز کرده که برای ایجاد فشار اقتصادی ، پرونده‌ ایران را برای صدور قطعنامه به شورای امنیت ارجاع و توسط سازمان ملل تحریم کند.

وی تصریح کرد: آمریکا بدون نیاز به ابزارهای قانونی بین‌المللی همچون سازمان ملل و شورای امنیت، تنها با توسل به قدرت اقتصادی خود، ایران را تحت فشار قرار داده است. در ارزیابی قدرت اقتصادی آمریکا باید به این نکته اشاره شود که این کشور به‌تنهایی ۲۵‌درصد کل درآمد سرانه جهان را به خود اختصاص داده است به این معنی که ایالات متحده اقتصادی برابر با یک چهارم اقتصاد جهان را در اختیار دارد؛ در حالی که درآمد سرانه ایران در اقتصاد جهانی کمتر از نیم‌درصد است.

وی گفت: با تسلطی که آمریکا بر اقتصاد جهان دارد به‌راحتی توانسته شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ و متوسط جهان را مجبور به قطع مراودات اقتصادی با ایران کند بدون آنکه نیاز داشته باشد به ابزارهای قانونی متوسل شود. شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی هم برای در امان ماندن از مجازات‌های دولت آمریکا و همچنین حفظ جایگاه خود در بورس نیویورک، ترجیح می‌دهند از دستورات کاخ سفید تبعیت کنند.

حاتمی یزد تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی تنها به‌دلیل توجه نکردن به سیاست‌های آمریکا مشمول جریمه‌های سنگین شده‌اند از جمله یک بانک فرانسوی که مبلغی معادل ۹/۸‌میلیارد دلار جریمه بابت تبادلات بانکی با ایران محکوم شد. بنابراین آمریکا به همین روش سعی دارد اهداف خود را در جهان پیاده کند و با اعمال فشار به کشورهای جهان از جمله متحدان اروپایی خود، سیاست‌های خود را پیش ببرد.

 وی گفت: در چنین شرایطی که آمریکا از قدرت خود علیه جامعه جهانی استفاده می‌کند وظیفه ما این است که بیندیشیم چگونه می‌توانیم در مقابل خساراتی که این جنگ تحمیلی اقتصادی می‌تواند به کشورمان وارد کند جلوگیری کرده و یا حداقل این خسارات را کاهش دهیم.

  این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: بنابراین باید مسئولان اقتصادی کشور وارد عرصه عمل شوند و با اتخاذ سیاست‌های قابل اجرا، کشور را در مقابل این جنگ نابرابر اقتصادی تقویت کرده و با تعامل سازنده با سایر کشورهای جهان آثار مخرب سیاست‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را کاهش دهند.

کد N1909477

وبگردی