آفتاب

تعمیق منازعه ایران و کانادا در اثر حضور نخست وزیر سابق در نشست منافقین

تعمیق منازعه ایران و کانادا در اثر حضور نخست وزیر سابق در نشست منافقین

«سی بی سی» نوشت: واضح است که دولت لیبرال کانادا، قصد بازگشایی روابط با ایران را ندارد و سیگنال‌های اخیر حمایت «هارپر» از مجاهدین خلق نیز بر دور شدن روابط تهران و اوتاوا دامن خواهد زد. منطقه در پی تصمیم یک‌جانبه «هارپر» برای قطع رابطه با ایران در سال ۲۰۱۲ تغییرات چشم گیری داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از «سی بی سی» کانادا، در سپتامبر ۲۰۱۲ «استفان هارپر» نخست وزیر کانادا روابط دیپلماتیک کانادا را با ایران قطع کرد. نزدیک به شش سال بعد، این موضع محافظه‌کاران برای انزوا و عدم ارتباط، به مهمترین مساله سیاست خارجی کانادا در خاورمیانه تبدیل شده است. 

بر اساس این گزارش «هارپر» هفته گذشته در نشست اپوزیسیون جمهوری اسلامی در پاریس شرکت کرده است. این نخست وزیر سابق کانادا به تعدادی از مقامات دولت ترامپ از جمله وکیل خصوصی او یعنی «رودی جیولانی» و «نیوت گینگیریچ» رییس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا در این نشست پیوست.

«جان بولتون» امسال به سمت مشاور امنیت ملی برگزیده شده و از این رو در این نشست حضور نداشته؛ ولی تلاش مجاهدین خلق برای تغییر نظام در ایران را مورد تحسین قرار داده است.

به گزارش «سی بی سی»، تاییده «هارپر» بر گروه مجاهدین خلق یک اتفاق جدید بود. این گروه تا سال ۲۰۱۲ به عنوان یک سازمان تروریستی در دولت خود او شناخته می‌شد. حمایت اخیر او از گروهک مجاهدین یک ماه بعد از بیانیه دولت ترامپ علیه برجام مطرح شده است. 

بر اساس این گزارش، همزمان با حمایت دولت آمریکا از مجاهدین خلق، مقامات غربی‌ که متمایل به تغییر نظام در ایران هستند، حمایت‌شان را از این گروهک تقویت کرده‌اند. این اقدام آنها، تنها به جنگ‌افروزی و تخریب چشم‌انداز پیشرفت‌های دموکراتیک درجامعه مدنی ایران منجر خواهد شد. 

این رسانه تاکید کرد: گروه مجاهدین حمایت کمی در میان ایرانیان دارد و قادر به اعطای یک چشم‌انداز مثبت برای ایران نیست. این سازمان مشروعیتش را در میان ایرانیان به دلیل حمایت از «صدام حسین» در خلال جنگ ایران و عراق از دست داد. در جولای ۱۹۸۸، گروهک منافقین حمله‌ای را از طریق بغداد علیه ایران ترتیب داد و امیدوار بودند این حمله به یک انقلاب داخلی در تهران منجر شود. اما حمایت عمومی در ایران مانع از تحقق هدف آنها شد.

بر اساس گزارش‌هایی که در وزارت دفاع آمریکا موجود است، دلیل عدم حمایت عمومی از مجاهدین در ایران این بود که آنها خود را متحد جریانی کرده بودند که منجر به کشته شدن بسیاری از ایرانی‌ها شده بود. 

«سی بی سی» کانادا در گزارش خود به بخش‌هایی از کتاب «انقلاب ایران» نوشته «میشل آکسورتی» اشاره کرده که گفته: در ایران احساس عمیقی از نفرت و خشم نسبت به مجاهدین خلق درمیان مردم عادی وجود دارد. 

این رسانه کانادایی در ادامه نوشت: این نفرت نسبت به گروهک منافقین از ایران هم فراتر رفته چرا که دست آنها به خون آمریکایی‌ها هم آغشته است. این گروه به عنوان یک سازمان تروریستی از نظر دولت کانادا، اتحادیه اروپا و آمریکا شاخته می‌شد. لابی‌گری‌های مجاهدین خلق، علی‌رغم گذشته مشکل‌دارشان، در نهایت نظر مقامات دولت ترامپ و برخی سران دموکرات را به خود جلب کرد. بر اساس تحقیقات اخیر «ان بی سی نیوز»، نفوذ در سایه این گروهک به حمایت‌های مالی آنها از سوی اسرائیل و آژانس های اطلاعاتی عرب وابسته است. آنها از این گروهک حمایت مالی کرده و هزینه کمیسیون‌هایی که برای حمایت مقامات غربی نظیر «رودی جیولانی» نیاز دارند را پرداخت می‌کنند. 

این رسانه کانادایی با بیان اینکه رهبر این گروهک خود را آلترناتیو دموکرات، سکولار و مناسبی برای ساختار حکومتی ایران می‌داند، نوشت: این سازمان به کیش شخصیت، شست‌وشوی ایدئولوژیک هفتگی و طلاق اجباری در رده‌های بالای سازمان معروف است. 

این رسانه با اشاره به عدم توانایی جلب حمایت ایرانیان از سوی این گروهک، نوشت: آنها مجبور به استفاده از «بات» های شبکه‌های اجتماعی و جلب توجه مخاطبان از طریق پررنگ کردن مساله مهاجران شدند. آن گونه که «الیزابت روبین»، خبرنگار نیویورک‌تایمز، در سال ۲۰۱۱ تحلیل کرد: «مجاهدین خلق نه تنها با فعالیت‌های دموکراتیک در ایران بیگانه‌اند، بلکه کیش شخصیت و اقتدارگرایی آنها به ما آسیب خواهد زد.»

«سی بی سی» نوشت: واضح است که دولت لیبرال کانادا، قصد بازگشایی روابط با ایران را ندارد و سیگنال‌های اخیر حمایت «هارپر» از مجاهدین خلق هم بر دور شدن روابط تهران و اوتاوا دامن خواهد زد. منطقه در پی تصمیم یک‌جانبه «هارپر» برای قطع رابطه با ایران در سال ۲۰۱۲ تغییرات چشمگیری داشته است.

کد N1908425

وبگردی