آفتاب

تکدی‌گری جرم مشهود است/باید با متکدیان برخورد شود

تکدی‌گری جرم مشهود است/باید با متکدیان برخورد شود

فرماندار تهران با اعلام افتتاح مجتمع فوریت‌های اجتماعی تهران گفت: از حدود چهار هفته گذشته فعالیت در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر شروع شده و حدود ۵۰۰۰ نفر جمع‌آوری شدند.

به گزارش ایلنا، عیسی فرهادی (فرماندار تهران) در نشست مرکز فوریت‌های اجتماعی اظهار کرد: از امروز کار جدیدی در حوزه فوریت‌های اجتماعی انجام می‌گیرد و آن هم افتتاح مجتمع فوریت‌های اجتماعی است که با حضور تمامی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی کار خود را به منظور پیشگیری و ساماندهی انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: از حدود چهار هفته گذشته فعالیت در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر شروع شده و حدود ۵۰۰۰ نفر جمع‌آوری شدند، از این تعداد حدود ۳۰۰۰ نفر در اختیار کمپ‌های ماده ۱۶ و ۱۵ قرار گرفتند و در این مجتمع علاوه بر ساماندهی معتادان، ساماندهی سایر آسیب‌های اجتماعی از جمله متکدیان، کودکان کار، معتادان متجاهر و ... نیز در دستور کار قرار دارد.

فرماندار تهران فعالیت ۱۲ دستگاه در این مجتمع اشاره کرد و گفت: پشتیبانی این مجتمع با شهرداری است و با حمایت‌های دستگاه قضا و پلیس، جمع‌آوری آسیب‌ها آغاز می‌شود و با همکاری بهزیستی، کمیته امداد، دانشگاه‌های علوم پزشکی و ... نسبت به ساماندهی افراد آسیب دیده اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در بحث آسیب‌های اجتماعی، آموزش، اشتغال و خودکفایی را دنبال می‌کنیم، گفت: در این جلسه مصوبات خوبی هم داشتیم و قرار شد هر دو هفته یکبار جلسات مرکز فوریت‌های اجتماعی به ریاست معاون فرماندار و هر ماه با ریاست بنده به عنوان فرماندار تهران تشکیل جلسه داده شود تا در مورد آخرین وضعیت ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

فرهادی تاکید کرد: برگزاری جلسه با خیریه‌ها و سمن‌ها، تکمیل امکانات مجتمع، پاکسازی تهران با محوریت دروازه غار، پیگیری بیمه مددجویان، شناسایی محلات و ... از جمله تصمیماتی است که در این زمینه اخذ شد.

وی با تاکید براینکه تکدی‌گری یک جرم مشهود است و هر کسی که آن را انجام دهد باید با آن برخورد شود، گفت: اتباع بیگانه‌ای که در قالب تکدی‌گری کار می‌کنند جمع‌آوری و در اختیار اداره اتباع قرار می‌گیرند تا نسبت به ساماندهی و طرد آنها اقدام شود.

فرماندار تهران با بیان اینکه در بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به ویژه متکدیان، مردم نقش بزرگ و مهمی دارند، تصریح کرد: کمک مردم به ویژه در بخش ساماندهی متکدیان می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و دقت داشته باشید که مردم هر چقدر بیشتر به متکدیان کمک کنند تعداد آنها بیشتر می‌شود.

فرماندار تهران با بیان اینکه ما در مجتمع افراد نیازمند را شناسایی کرده و از طریق خیریه‌ها، کمیته امداد و ... به آنها کمک می‌کنیم، گفت: متکدیان نیازمند نیستند بلکه اغلب آنها سودجو هستند و از محبت مردم سوء استفاده می‌کنند. این مجتمع در آینده نزدیک با حضور مقیمی استاندار تهران و افشانی شهردار تهران افتتاح خواهد شد.

در ادامه این جلسه سرهنگ عبدالوهاب حسنوند جانشین پلیس مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر به خصوص در منطقه دروازه غار مورد تاکید قرار گرفت، تصریح کرد: جلسه خوبی بود و سازمان‌های ذینفع موظف شدند تا اقدامات قانونی خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تعداد معتادان متجاهر بیش از ظرفیت کمپ‌هایی است که در اختیار ما قرار گرفته گفت: همانطور که قبلا اعلام کردیم چنانچه ظرفیت کمپ‌ها افزایش یابد ظرف یک هفته می‌توانیم معتادان متجاهر را تحویل کمپ‌های ماده 16 دهیم.

وی با بیان اینکه نیازمند آن هستیم که 50 درصد ظرفیت کمپ‌های فعلی ایجاد شود تا بتوانیم به طور کامل معتادان را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم، تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد ظرفیت بیشتری تحویل پلیس داده شود تا شاهد پاکسازی بهتری باشیم و چنانچه این ظرفیت افزایش نیابد نمی‌توانیم پاکسازی در سطح شهر به خصوص در محله دروازه غار، اتوبان‌ها و ... را انجام دهیم؛ اما خوشبختانه فرماندار تهران امروز عنوان کرده است که در آینده ظرفیت بیشتری از کمپ‌های ترک اعتیاد در اختیار پلیس قرار می‌گیرد.

همچنین نعمتی رئیس مرکز خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: امیدواریم با انجام مسئولیت‌هایی که به هر دستگاه محول شده بتوانیم گام موثری در حل مشکل آسیب‌های اجتماعی برداریم. آسیب دیدگان اجتماعی از طریق گشت‌های فوریت اجتماعی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و به این مجتمع منتقل خواهد شد، در این مجتمع نماینده تمامی دستگاه‌های دخیل هستند که با هماهنگی دستگاه قضایی و پلیس در اختیار سازمان‌های هدف قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: اگر آسیب دیدگان اجتماعی نیاز به درمان داشته باشند در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته می‌شوند، در حوزه قانونی هر دستگاه متولی یک امر است که امیدواریم همه دستگاه‌ها به صورت جهادی و موثر وارد میدان شوند.

 در ادامه مروستی مدیرکل دفتر اجتماعی فرمانداری تهران نیز با بیان اینکه با افتتاح مجتمع فوریت‌های اجتماعی غربالگری آسیب دیدگان اجتماعی به سرعت و خوبی انجام می‌گیرد، گفت: نمایندگان تمامی دستگاه‌های دخیل در حل آسیب‌های اجتماعی در این مجتمع حضور دارند و از امروز بحث غربالگری و جذب آسیب دیدگان اجتماعی در دستگاه‌های مورد هدف از طریق این مرکز انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 12 دستگاه در این مجتمع هستند که مددجویان جامعه هدف خود را پذیرش می‌کنند، گفت: مثلا در بحث کودکان خیابانی نماینده بهزیستی در این مجتمع حضور دارد که پس از تحویل مددجو در کمتر از 24 ساعت فرایند جذب آن آغاز می‌شود.

کد N1908228

وبگردی