آفتاب

صنعت برق دچار رکود چند ساله است / شرایط سخت‌تر می‌شود

صنعت برق دچار رکود چند ساله است / شرایط سخت‌تر می‌شود

نائب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ال سی به رغم تمام ضوابط عملیاتی نشده و صادرکننده مجبور به قاچاق می‌شود و ارز را از مسیر قاچاق تامین می‌کنند.

به گزارش خبرنگا راقتصادی ایلنا، نصراله رهنما نائب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق در نشست خبری با بیان اینکه صنعت برق دچار رکود چند ساله است که بتدریج آثار جدی خود را نشان می‌دهد، اظهار داشت: در بخش ساخت و پیمانکاری در سال‌های بعد از انقلاب شرکت‌های بخش خصوصی درصد فوق‌العاده‌ای زیرساخت ایجاد کرده‌اند اما اکنون صنعت ساخت و پیمانکاری کم رمق شده است و شرکت‌های پیمانکاری دچار ریزش نیرو و کاهش میزان تولید و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده، استقراض از بازار پول و بدهی به بانک‌ها شده است.

وی با بیان اینکه تمامی شرکت‌های سازنده با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند و با تلاطمات ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند تصریح کرد: در موج جدید تلاطم ارزی و سیاست‌های تعریف نشده از سال 97 ال سی گشایش نیافته و برای مواد اولیه ثبت سفارش‌ها باقی مانده است ضمن اینکه باید گفت در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها از نظرات تشکل‌ها بهره گرفته نمی‌شود که این بسیار غیرکارشناسانه است و با این روال تشکل‌ها ناگزیر به تحمل عواقب و رفت و آمد برای اصلاح جزء کوچک ایرادها هستند.

رهنما خاطرنشان کرد: ما در سال 95 حدود 770 میلیون دلار ارز بری این صنعت بود که امسال تاکنون 571 میلیون یورو تنظیم شده است. صادرات این صنعت 231 میلیون دلار بوده که در سال 96 کاهش چشمگیری داشته است. در سال 94 ، 2.400 میلیارد دلار خدمات فنی – مهندسی صادر شده که در سال 96 به کمتر از 500 میلیون دلار کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: ال سی به رغم تمام ضوابط عملیاتی نشده و صادرکننده مجبور به قاچاق می‌شود و ارز را از مسیر قاچاق تامین می‌کنند و نمی‌توانند ارز را به خاطر سیستم بانکی بسته دریافت کنند. بنابراین با توجه به روندی که داریم شرایط سخت‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم نمایندگان و سازمان برنامه و بودجه درک صحیحی از واقعیت پیدا کنند، تاکید کرد: امروز جنگ الزاما سلاح سرد و گرم نیست جنگ، جنگ اقتصادی است و بخش خصوصی سربازان این جنگ اقتصادی هستند.

کد N1908222

وبگردی