آفتاب

سوئد؛ قربانی‌های بزرگ در کام طوفان زرد

سوئد؛ قربانی‌های بزرگ در کام طوفان زرد

برند فوتبالی سوئد شاید جذاب نباشد اما این تیم با اضافه کردن سوییس به فهرست قربانی‌های خود که شامل هلند، ایتالیا و آلمان می‌شود، به مرحله یک‌چهارم‌نهایی جام جهانی 2018 صعود کرد.

 اگر نتایج مقدماتی، پلی‌آف و مرحله گروهی جام جهانی طور دیگری رقم می‌خورد شاید یکی از این غول‌ها در جمع 8 تیم برتر مسابقات روسیه حریف انگلیس بود. شاید به کام خیلی‌ها تلخ باشد اما این تیم یانه اندرسون است که بعد از پیروزی یک بر صفر مقابل سوییس در سنت پترزبورگ راهی سامارا می‌شود تا بازی بعدی خود را برگزار کند.

هلند، تیم سوم جام جهانی 2014، به خاطر تفاضل گل بهتر سوئد در گروهی که فرانسه به‌عنوان تیم اول آن صعود کرد، روسیه را از دست داد. در مرحله پلی‌آف به پست قهرمان چهار دوره جام جهانی، ایتالیا خوردند که البته ضعیف‌ترین دوران فوتبالی‌اش را سپری می‌کرد اما با پیروزی یک بر صفر در مجموع دو دیدار برای نخستین بار بعد از جام جهانی 1958 به میزبانی سوئد، این رقابت‌ها بدون آتزوری برگزار شد. بر اساس سیدبندی، قرار بود مدافع عنوان قهرمانی جهان، آلمان شنبه در سامارا بازی کند اما ژرمن‌ها در گروه F آخر شدند و سرافکنده از جام بیرون رفتند در حالی که این اتفاق می‌توانست زودتر بیفتد اگر سوئد در بازی سوچی چند ثانیه بیشتر مقاومت می‌کرد.

در بازی سه‌شنبه عصر هم سوئد یک بار دیگر ثابت کرد کار تیمی و دفاع متمرکز تا چه حد می‌تواند موثر باشد حتی در مراحل حذفی جام جهانی. درست است که سوییس در خط حمله بی‌دندان بود اما برای هیچ تیمی عبور از خط دفاع سوئد آسان نیست. این تیم که با سیستم 2-4-4 بازی می‌کند، خوشحال می‌شود اگر مالکیت توپ را به حریف بدهد - سوییس 63 درصد مالک توپ بود - چون اطمینان دارند که با کار خستگی‌ناپذیر برای یکدیگر می‌توانند آن را پس بگیرند.

در حمله مهاجم کلاس جهانی مثل زلاتان ابراهیموویچ ندارند اما بزرگ و قوی هستند و آنقدر توپ روی محوطه جریمه رقبا می‌ریزند تا یکی برایشان مفید واقع شود. شوت امیل فورزبرگ با عنصر شانس و برخورد به مانوئل آلکانجی تغییر مسیر داد و تنها گل بازی با سوییس رقم خورد. خیل هواداران زردپوش همچنان شادی می‌کردند که برای گل‌های شگفت‌انگیز زلاتان و مثل آنها، اندرسون اهمیتی نمی‌دهد که دیگران درباره شیوه بازی تیمش چه نظری دارند. او در کنفرانس خبری بعد از بازی گفت: «ما می‌دانیم که تیم خوبی هستیم، موفقیت خودمان را با زحمت به دست آورده‌ایم و می‌دانیم چطور تا اینجا پیش آمده‌ایم. آنچه تیم‌ها و کشورهای دیگر درباره ما فکر می‌کنند را از خودشان بپرسید.»

منبع: رویترز / ترجمه: فتانه مقدم

 

کد N1907485

وبگردی