آفتاب

امضای تفاهمنامه همکاری معاونت هنری ارشاد با منطقه آزاد چابهار

امضای تفاهمنامه همکاری معاونت هنری ارشاد با منطقه آزاد چابهار

تفاهم نامه همکاری برای توسعه هنری، ارتقای فعالیت های هنری و گسترش حوزه اقتصاد هنر بین منطقه آزاد تجاری چابهار و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون هنری و عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم نامه با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزیینات لباس بین معاونت امور هنری و منطقه آزاد چابهار امضا شد.

این تفاهم نامه در چهار سرفصل است؛ سرفصل نخست ایجاد نهادی برای معرفی مد و لباس و طراحی و تزیینات وابسته در منطقه آزاد چابهار است. همچنین با توجه به اینکه موزه ای در این منطقه در حال ساخت است گالری هایی از موزه به مد و لباس اختصاص پیدا می کند تا به صورت دائمی و در سطح ملی طراحی ها و تزیینات مد و لباس را معرفی کند.

سرفصل دوم تفاهم نامه ایجاد مدرسه عالی هنر است که رویکرد اصلی آن احیای نظام استاد و شاگردی و استفاده از مدرسان ملی، شاخص و متخصص در زمینه مد و لباس است.

سرفصل سوم تفاهم نامه همکاری برای ایجاد آتلیه ها و کارگاه های مربوط به حوزه مد و لباس و صنایع وابسته است و تمهید و پیش بینی بازار مناسب عرضه به صورت بازارهای دائمی و مجازی و رویدادهای متناسب عرضه مانند نمایشگاهها سرفصل چهارم این تفاهم نامه است.

همچنین بر اساس این تفاهم نامه بخشی از هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در سال جاری در چابهار برگزار می شود.

این تقاهم نامه بر اساس مطالعات انجام شده و با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی منطقه چابهار در زمینه لباس و تزیینات آن و به منظور مستند کردن و معرفی سنت های هنری ایران در حوزه مد و لباس و تزیینات آن انجام شده است. در حال حاضر زنان بسیاری در استان سیستان و بلوچستان در خانه های خود در زمینه پارچه و سوزن دوزی و طراحی های هنری پارچه فعالیت می کنند.

یکی از حوزه هایی که معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه فعالیت های هنری و بازار هنر دنبال کرده است، چگونگی همکاری مناطق آزاد تجاری برای توسعه فعالیت های هنری است که به این منظور مطالعاتی در چند ماه گذشته درباره پیشینه و مشخصه های فرهنگی، هنری و اجتماعی مناطق آزاد انجام شد و پس از جلسات و مذاکراتی با مسئولان مناطق آزاد، برای توسعه فعالیت های هنری مناطق آزاد تجاری و تخصصی شدن فعالیت های هنری این مناطق متناسب با ویژگی ها و پیشینه هر منطقه طرحی آماده شد که در فاز نخست تفاهم نامه بین معاونت هنری و منطقه آزاد چابهار برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس انجام شد.

فاز نخست این طرح تفاهم نامه با منطقه آزاد چابهار در زمینه مد و لباس است و معاونت هنری فازهای بعدی طرح را برای توسعه فعالیت های هنری در سایر مناطق آزاد دنبال خواهد کرد.

همچنین معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در منطقه آزاد چابهار با هنرمندان استان سیستان و بلوچستان دیدار و گفتگو کرد.

کد N1907315

وبگردی