آفتاب

ورود نقدینگی، مرکز ثقل بازار سرمایه

ورود نقدینگی، مرکز ثقل بازار سرمایه

بسیاری از کارشناسان بازار سهام بر این باورند که پتانسیل های لازم رشد قیمتی نمادهای بورسی فراهم است و استراتژی سهامداران می تواند چشم انداز آتی این بازار را رقم بزند.

به گزارش ایلنا؛ نگاهی به روند شاخص بازار سهام از ابتدای سال تاکنون بیانگر اقبال به بازار سرمایه در این بازه زمانی است، به نحوی که طی این مدت، بورس تهران بازدهی بیش از 14 درصدی را به ثبت رسانده است.

در این میان بررسی پارامترهای اثرگذار در بازار سهام می‌تواند در تصمیم سهامداران تاثیر قابل توجهی داشته باشد و بازار را از هیجان های بعضا کاذب دور کند.

با توجه به اینکه معضلات مهمی نظیر تصمیمات هیجانی برخی سهامداران و نوسانگیری های لحظه‌ای در معاملات بورس، بارها مانع از رشد پرقدرت شاخص کل در شرایط ایده آل شده، در این دوره لازم است تا با هوشیاری و تیزبینی بیشتری در بازار فعالیت کرد.

اهرم های پرقدرت رشد بازار سهام

بورس تهران از اوایل خردادماه سال جاری توانست کم کاری ماه های گذشته را جبران کند و این بازار را به جذاب ترین محل جذب نقدینگی تبدیل کند.

به گفته بسیاری از کارشناسان مهم ترین و اولین دلیل رشد یکپارچه بازار سهام در مدت اخیر مربوط به عطش جذب نقدینگی بورس تهران است. بعد از کاهش نرخ سود بانکی در سال گذشته بسیاری از سرمایه گذاران در پی کشف یک بازار دیگر برای سرمایه گذاری بودند.

اما روند بازار به سمتی طی شد که نقدینگی های کلان سرمایه گذاران به آدرس های غلط روانه شد و بازارهای ارز و سکه را با نوسانات بسیار عجیبی همراه ساخت.

در این میان هوشیاری افراد برای ورود به یک بازار کم ریسک و مطمئن باعث شد از اوایل خرداد، بورس تهران شاهد روانه شدن سیل عظیم نقدینگی از دیگر بازار ها باشد. به نحوی که طی مدت مزبور میانگین ارزش معاملات بازار به عنوان یک مولفه بسیار مهم به محدوده 900 میلیارد تومان وارد شد، رقمی که خود گویای حجم عظیم نقدینگی در گردش بازار است و کماکان اثرگذاری مثبت این اهرم، در روزهای آتی محرز است.

با توجه به اینکه در هفته اخیر ولی الله سیف ، رییس بانک مرکزی از عدم افزایش نرخ سود بانکی در آینده خبر داده و سیاست های دولت در زمینه کنترل بازار ارز و سکه بسیار جدی تر از قبل شده این موضوع محتمل است که بورس کماکان شاهد ورود نقدینگی های جدیدی باشد.

اما موضوع دوم در خصوص سیاستهای نوین و بی سابقه  در خصوص بازار سرمایه است. همانطور که میدانیم یکی از مسائلی که می تواند بورس را به جولانگاه سرمایه گذاری های جذاب تبدیل کند عمق زیاد این بازار است. از این رو افزایش عرضه های اولیه نقش بسزایی در این تعمیق دارد.

سیاست های شرکت بورس در زمینه عرضه های اولیه در یکسال اخیر موفقیت قابل ملاحظه ای داشته است و از سوی دیگر سخنان روزهای اخیر رییس جمهور نیز در این زمینه بسیار مهم و کلیدی به شمار می رود.

حجت الاسلام حسن روحانی، نهادها و وزارت خانه های دولتی را مکلف کرد که سهام های سود ده خود را وارد بازار سرمایه کنند. دستور قاطع رییس جمهور در شرایطی بیان شد که ورود این شرکت های جذاب می تواند به عنوان کاتالیزور رشد شاخص بازار سهام مطرح باشد و این بازار را به رکوردهای جدید برساند.

سومین موضوع برجام و توافق هسته ای است. همانطور که در بسیاری از گزارش های پیشین گفته شد، بعد از خروج آمریکا از برجام در اوایل اردیبشهت ماه سال جاری، بسیاری انتظار افت شاخص بازار سهام را داشتند. با این وجود این بورس بود که قهرمانانه در این مسیر پرریسک حرکت کرد و اعتنایی به اظهارات رییس جمهور آمریکا نداشت.

در این میان برخی براین باورند که اعمال مجدد تحریمها به عنوان ریسک شرکت های بورسی مطرح است، اما وجود نکات برجسته ای همچون حمایت قاطع کشورهای اروپایی از ایران و ارائه بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی طی روزهای آتی میتواند ریسک های احتمالی خروج آمریکا را تا حد زیادی از میان بردارد.  

از این رو کارشناسان بیان می‌کنند، استفاده از تحلیل‌های بنیادی و توجه به خبرهای حول محور شرکت ها در زمینه کلان و خرد و بررسی نمودار قیمتی سهام در این برهه زمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نکته حائز اهمیت در این مقطع، رفتار عقلانی و منطقی معامله‌گران است. در همین زمینه تعادل در روند کنونی بازار نشان می‌دهد که سرمایه گذاران با قصد کسب سود های کلان تر به سمت این بازار روانه شده اند و چشم داشت چندانی به این بازدهی های کوتاه مدت ندارند.

 

کد N1906981

وبگردی