آفتاب
معاون سازمان محیط زیست:

چرای دام در زیستگاه ها بزرگترین تعارض در حفاظت از مناطق است

چرای دام در زیستگاه ها بزرگترین تعارض در حفاظت از مناطق است

نشست سالانه معاونان محیط طبیعی ادارات کل محیط زیست استان‌ها با هدف تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان در حوزه محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی درشیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی با اشاره به اینکه حفاظت از مناطق چهار گانه محیط زیست از سیاست های اصلی این سازمان است، گفت:  باید برای اجرایی شدن مدیریت زیست بومی مناطق قدم برداشت.

وی افزود: اگر بترسیم و همه قوانین را حاضر و آماده بخواهیم،  مرتکب اشتباه بزرگی می شویم. نباید منتظر امکانات باشیم تا کار انجام شود، بلکه باید شجاعانه در سیر رفع چالش ها قدم برداریم وشیوه حفاظت از تنوع زیستی را در کشور تغییر دهیم.

ظهرابی ادامه داد: قبول داریم در حفاظت از تنوع زیستی شکست خورده ایم، زیرا منافع ما با منافع جامعه بومی و محلی در تضاد است وتا زمانی که این تضاد و مناقشه رفع نشود، موفق نخواهیم بود.

وی خواستار اصلاح روش ها برای دستیابی به موفقیت شد و تاکید کرد: باید منافع حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی را به منافع مردم محلی و بومی پیوند دهیم وامروز امکان اجرای طرح های مدیریتی در مناطق فراهم است.

این مقام مسئول درباره وجود معادن در مناطق تحت مدیریت  حفاظت محیط زیست گفت: قانون اصلاح معادن متاسفانه در زمانی اتفاق افتاده که سازمان محیط زیست نقش خود را به عنوان متولی محیط زیست ایفا نکرده و امروز با قانونی مواجهیم که یک جانبه به سمت بهره برداری از منابع است. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به ماده 24 کمیته واگذاری معادن در مناطق حفاظت شده اشاره کرد و افزود: امروز خوشبختانه وزارت صنایع با ما همراه است و حساسیت گذشته را ندارد.

حمیدظهرابی با اشاره به اهمیت قرق های اختصاصی در مناطق تاکید کرد: باتوجه به ظرفیت بالای مناطق، قرق های اختصاصی باید با جدیت دنبال شود. وی همچنین به طرح های تکثیر و پرورش حیات وحش در مناطق اشاره کرد و گفت: اگر ظرفیت طبیعی زیستگاه ها فراهم و قابلیت زیستگاه ها در مناطق تایید شود می توان برای تکثیر و پرورش حیات وحش گام برداشت.

ظهرابی با بیان این مطلب که گونه های در معرض تهدید شرایط مناسبی ندارند، چرای دام در زیستگاهها را بزرگترین تعارض در حفاظت از مناطق دانست. وی با اشاره به طرح های هادی روستایی گفت: نباید بی دلیل مردم را تحت فشار قرار دهیم  و آنها را با محیط زیست دشمن کنیم.

حمید ظهرابی استفاده از فن آوری های نوین را سیاست جدی معاونت محیط زیست طبیعی دانست و افزود: همه تلاش ما این است که ابزارهای نوین را برای حفاظت مطلوب بکار بگیریم. وی همچنین از معاونت های محیط زیست طبیعی سراسر کشور خواست که در خصوص سرشماری ها نهایت دقت را مبذول دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست موضوع حیات وحش را مورد علاقه و اقبال رسانه ها در کشور دانست وگفت: از این اقبال رسانه ای باید فعالانه در سیر آموزش و تنویر افکار عمومی و ارائه برنامه ها استفاده کنیم  و تمام رویداد ها  و اتفاقات مناطق را به موقع به رسانه ها اطلاع  رسانی کرده، پنهان کاری نداشته باشیم.

این مقام مسئول اطلاع رسانی به رسانه ها را اولویتی جدی دانست و بر ضرورت اطلاع رسانی به موقع  در زمینه های تلفات حیات وحش، تصمیمات اتخاذ شده در مناطق وآمار شکار و صیدتاکید کرد.

کد N1906884

وبگردی