آفتاب

آیا سرگرمی می‌تواند انگیزه سرقت باشد؟

آیا سرگرمی می‌تواند انگیزه سرقت باشد؟

خبر دستگیری 2باند 19 نفره سرقت تلفن همراه که طیف سنی نوجوانان و جوانان 16تا22 ساله را شامل می‌شد و همچنین کلاهبرداری میلیونی دانش آموزی 15 ساله از 600نفر به بهانه عضویت در سایتی غیر اخلاقی، ضرورت آسیب شناسی پایین آمدن سن جرائم را بیشنر می‌کند به طوری که اقلیما پدر مددکاری اجتماعی ایران به بررسی ابعاد و علل کاهش سن جرائم پرداخته و می‌گوید: هیچ کس برای تفریح و سرگرمی دزدی نمی‌کند و باید از دیدگاه "دزدی معلولی از علت‌هاست" به جرائمی که به وقوع می‌پیوندد، نگاه کنیم.

شاید در دهه های 70 و 80 و قبل تر از آن سرقت از حساب بانکی توسط دانش آموز 15 ساله ، یا دستگیری 19 سارق تلفن های همراه که میانگین سنیشان بین 16 تا 22 سال باشد تیتر یک روزنامه ها می شد ، اما امروز سارقین متولد 70و80 کم نیستند و همین تعداد بالا باعث شده که این دسته از خبر ها تبدیل به پاورقی روزنامه‌ها شود.

مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انگیزه بیان شده توسط 19 سارق 16تا22 ساله ، مبنی بر انجام جرم برای تفریح و سرگرمی گفت: هیچ کس دزد و آدم کش و یا قاچاقچی به دنیا نمی‌آید اما ممکن است در محیطی مثل خانواده، اجتماع و فرهنگ اطرافیانش تحت تاثیر قرار گیرد و به سمت بزه‌ها کشیده شود.

افراد مجرم با اطلاع از پیامد رفتار خود مرتکب جرم می‌شوند

به گفته این آسیب شناس، امروزه در جامعه‌ آسیب‌های اجتماعی فراوان تر از گذشته است که از میان آن ها می توان به بی سرپرستی ، بدسرپرستی و والدین زندانی و... اشاره کرد.

به عقیده وی، ارتکاب جرم با انگیزه تفریح عملا رد شده است و فردی که برای بار اول دستگیر می‌شود معمولا با بیان ارتکاب جرم با انگیزه، می‌خواهد در حکمش تخفیفی بگیرد، در برخی موارد هم کسی که زیر 18 سال سن داشته باشد و دستگیر شود عفو می‌شود، البته کسانی هم که برای بار اول دستگیر می‌شوند ممکن است سابقه داشته باشند و ثبت نشده باشد.

اقلیما گفت: زمانی می‌توانیم علت انجام جرم را بیان کنیم که انگیزه‌های احتمالی فرد را پیدا کنیم و بررسی کنیم که برای مثال خانواده فرد کجا هستند و چه می‌کنند و فرد در چه شرایطی روزگار را می گذراند؟ در آن زمان است که مشخص می‌شود این دسته از جرم‌ها مثل موبایل دزدی از روی تفریح و سرگرمی نیست. زیرا افراد با پیامد آن آشنا هستند و می‌دانند که در صورت دستگیری به زندان رفته و مجازات می‌شوند.

این آسیب شناس با بیان اینکه در اکثر مواقع انگیزه انجام جرم رفع نیاز اقتصادی است و عموما فردی که بار اول مرتکب جرم می‌شود نمی‌تواند موبایل دزدی کند، چون فرد برای انجام اولین دزدی خود درگیر ترس‌هایی می‌شود که جلوی این کار را می‌گیرد، گفت: در سنین نوجوانی هم دیده می‌شود که نوجوان با نیاز به دیده شدن می‌خواهد به اطرافیان نشان دهد که کاری عجیب انجام داده اما معمولا در صورت وقوع بیش از یک بار تکرار نمی‌شود.

کد N1906834

وبگردی