آفتاب

رییس‌جمهور در بخش اقتصاد، صنعت و تجارت دولت تغییراتی ایجاد کند

رییس‌جمهور در بخش اقتصاد، صنعت و تجارت دولت تغییراتی ایجاد کند

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه جامعه نسبت به بخش اقتصادی دولت به دلیل مشکلات به وجود آمده اخیر در حوزه ارز انتقاد دارد، گفت: ‌اگر دولت می‌خواهد به مطالبات مردم پاسخ دهد باید در حوزه‌های مربوط به صنایع، تجارت، بازرگانی‌ خارجی، اقتصاد و بانک مرکزی تغییراتی ایجاد کند.

محسن رهامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پس از بروز مشکلات اقتصادی از جمله به هم ریختن اوضاع بازار، نحوه توزیع ارز 4200 هزار تومانی، واردات کالاهای غیرضروری، رکود و گرانی‌ها، انتقاداتی نسبت به تیم اقتصادی دولت در فضای عمومی جامعه به وجود آمده است، اظهار کرد: البته این انتقادات در حوزه اقتصادی به آن معنا نیست که در حوزه‌های دیگر مشکلی وجود ندارد، ولی فعلا بخش اقتصادی دولت در اولویت انتقادات قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: مشکلات به وجود آمده در دولت یا به دلیل سستی و ضعف یا تعلل‌هایی است که انجام شده است. به دلیل مشکلات ارزی، هر روز نرخ جدیدی از طلا و ارز اعلام می‌شود به گونه‌ای که بازار نمی‌تواند حتی برنامه‌ریزی یکی دو هفته‌ای داشته باشد، این شرایط موجب شده که مردم در خرید و فروش دچار سرگردانی شوند و عده‌ای در حال تبدیل سرمایه‌های خود به سکه و ارز هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: ‌اگر دولت می‌خواهد به مطالبات مردم پاسخ دهد باید در حوزه‌های مربوط به صنایع، تجارت، بازرگانی‌ خارجی، اقتصاد و بانک مرکزی تغییراتی ایجاد کند و اجازه ندهد نگرانی‌های جامعه به کل کابینه تسریع یابد.

وی در مورد صحبت‌های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: اگر صحبت‌های وزیر صنعت صحت داشته باشد یعنی در دولت انسجام کافی وجود ندارد که یک وزیر برخلاف اظهارات رییس‌جمهور صحبت می‌کند یا شاید هم وزیر فرصت کمی پیدا می‌کند تا با رییس‌جمهور درباره یک موضوع گفت‌وگو کند. به هر حال به نظر می‌رسد سیاست واحدی در مجموعه اقتصادی دولت حاکم نیست به گونه‌ای که بانک مرکزی ارز را توزیع می‌کند اما می‌گوید باید دستگاه‌ها پاسخگوی واردات کشور باشند و دستگاه‌ها هم بیان می‌کنند که بانک مرکزی باید پاسخگو باشد، از سویی آنطور که از جهانگیری انتظار می‌رفت وی در حوزه اقتصادی خوب عمل نکرده است. انتظار می‌رفت جهانگیری با تجربه‌ای که از حوزه اقتصادی دارد، بر این حوزه کنترل بیشتری داشته باشد. شنیده می‌شود که معاون اول رییس‌جمهور در حوزه اقتصادی کنترل و تمرکز کافی را ندارد.

رهامی تصریح کرد: دولت در عرصه خارجی تلاش زیادی می‌کند و مشکلات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها را کاهش دهد که این تلاش‌ها هم قابل تقدیر است اما دولت هر چه در حوزه سیاست خارجی تلاش کند اما در کشور یکدست و منسجم نباشد، بر اثر مسائل اقتصادی اخیر بانک‌های ثروت و قدرت ثروتمندتر می‌شوند و جامعه هم ناراضی می‌شود و ممکن است این نارضایتی‌ها تمام تلاش‌های دولت در سایر زمینه‌ها هم را از بین ببرد.

انتهای پیام

کد N1906762

وبگردی