آفتاب

شک و شبهه در تغییرات اقلیمی ایران/ دزدی ابرها

شک و شبهه در تغییرات اقلیمی ایران/ دزدی ابرها

این روزها در مورد همه مسائل، باید با شک و تردید نگاه کرد حتی ابرها.

آفتاب: در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی  که امروز در موسسه تولید و اصلاح نهال و بذر برگزار شد سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: باید به تغییرات اقلیمی کشور شک کرد. این تغییرات مشکوک به دخالت خارجی‌هاست. مطالعاتی که در این مورد انجام شده است تایید کننده این موضوع هستند.

به گفته جلالی تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم. مطالعات چهارسال گذشته ارتفاعات افغانستان تا مدیترانه نشان می دهد که همه ارتفاعات بالای دو هزار و 200 متر در این محدوده پر از برف ولی ارتفاعات ما خشک بوده است.

به گزارش آفتاب، جلالی با بیان شرح مختصری از وظایف پدافند غیرعامل افزود: حوادث طبیعی در طول زمان ثابت بوده اند به عنوان مثال تاثیرات زلزله در 100 سال پیش با تاثیرات فعلی آن تفاوت چندانی ندارد ولی حوادثی که دست انسان در آنها دخیل است دائما در حال تغییر هستند مثلا ما تا چند سال پیش تهدیدات سایبری نداشتیم اما این روزها تهدیدات از این نوع یکی از پرخطرترین تهدیدات بشری است.

وی با بیان اینکه فن آوری هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید افزود: " سه سال پیش زیتون‌های رودبار دچار حمله زیستی شد و بخش زیادی از محصول از دست رفت؛ اینکه منشأ این حمله انسانی بود یا خیر مشخص نشد ولی در هر حال نتیجه آن آسیب اقتصادی بود، همچنین آسیب هایی که به مرغداری های استان البرز هم از این دست آسیب های اقتصادی هستند."

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان گفت: "نظایر چنین آسیب هایی در حوزه غذا نیز وجود داشته است. به طوری که تغییرات الگوهای تغذیه ای می تواند قابلیت های یک ملت را تغییر دهد."





کد N1905574

وبگردی